Tuesday, December 1, 2009

WARGA PEKAN NANAS MEMELUK ISLAM

Alhamdulillah pada Hari Tasyrik 12 Zulhijjah, seorang warga Pekan Nanas beragama Hindu Encik Samoya a/l Alimulem bersama anaknya Anandan telah memeluk Islam. Encik Samoya, 67 tahun telah memeluk Islam dengan menggunakan nama Muslim, Muhammad bin Abdullah dan mendaftar di Pejabat Agama Islam Daerah Pontian dengan anaknya Anandan 30an disambut dengan gembira oleh ahli-ahli kariah Masjid Jamik Pekan Nanas, Pontian.

Hari Raya Qurban tahun ini menyaksikan Encik Samoya telah meninggalkan 'amalan' harian beliau sebagai penjaga kuil Jalan Sawah berhampiran asrama SMK Dato' Mohd Yunos Sulaiman, Pekan Nanas.

Hidayah telah mengetuk pintu hati Encik Samoya dan Anandan untuk menjejaki langkah seorang lagi anak Samoya iaitu Hishamuddin yang telah terlebih dahulu meninggalkan agama warisan nenek moyang mereka demi mendapat keredhaan Allah.

Bertuah lah kita yang mengenali Islam sejak lahir hasil keimanan ayah dan ibu kita.

Teringat juga pesanan abah ketika hidup, kadang-kadang manusia terlalu merancang seolah-olah berkuasa menentukan hala tuju hidup kita tetapi terlupa sejenak untuk berdoa kepada Allah Taala.

Maka janganlah kita mendoakan yang tidak baik untuk orang lain sebaliknya marilah bersama-sama kita kita mendoakan kesejahteraan umat manusia di sekeliling kita. Rasulullah s.a.w. mendoakan penduduk Taif walaupun baginda telah dibaling dengan batu serta dilontar dengan kata-kata penghinaan oleh penduduk Taif. Nabi s.a.w. kasihankan penduduk Taif kerana sesungguhnya mereka adalah kaum yang tidak mengetahui.

Hari Raya Qurban mengajak kita supaya mengorbankan sifat-sifat keji dan berkasih-kasihan kerana Allah kepada manusia sejagat.

Musuh-musuh Islam tidak perlu mengusik tempat-tempat ibadah dan kitab al-Qur'an selain dijaga oleh Allah Taala, umat Islam dilalaikan oleh mereka supaya menjauhi amalan Sunnah Rasulullah s.a.w.

Allah Akbar wa li Allah al-Hamd. Wassalam.

1 comment:

  1. Alhamdulillah.... Warga kuil menjadi warga masjid... Semoga Allah menjadikan En. Muhammad seorang yang kuat amnna dan sentiasa mendapat keredhaan Allah

    ReplyDelete