Sunday, December 27, 2009

MASA YANG LEPAS TAK AKAN KEMBALI

Anas bin Malik r.a. menyebutkan bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: "Tidak akan berlaku kiamat sehingga masa menjadi singkat, maka setahun dirasakan seperti sebulan dan sebulan dirasakan seperti seminggu dan seminggu dirasakan seperti sehari dan sehari dirasakan seperti satu jam dan satu jam dirasakan seperti satu petikan api". (riwayat Tarmizi)

Berdasarkan hadis di atas, masa dirasakan berlalu amat pantas. Masih terbayang kita seolah baru sahaja menyambut kedatangan Tahun Baru Hijrah 1430 kini kita telah berada pada tahun 1431H.

Peringatan Rasulullah s.a.w. tersebut seharusnya membawa kita kepada hakikat akan dunia ini sudah tersangat tua dan telah sampai ke penghujung usianya.

Dengan beralihnya masa ke tahun baru maka bemakna semakin bertambah usia kita justeru semakin hampirlah kita dengan saat-saat yang pastinya tidak dapat dielakkan oleh kita apabila tiba waktunya iaitu mati.

Selain daripada mencipta pelbagai logo, slogan dan kata-kata indah bagi menggambarkan azam kita samada azam baru mahupun azam yang dperbaharui, sudahkah kita atau masih ingatkah kita untuk melakukan "muhasabah diri"?

Sudah cukupkah amalan kita?
Sudahkah kita bertaubat?
Sekiranya kita meninggal dunia hari ini, layakkah kita menjadi penghuni syurga?
Sanggupkah kita menanggung malu apabila rekod amalan kita dibacakan di Padang Mahsyar nanti?
Sanggupkah kita menahan azab api neraka yang kepanasannya jauh melebihi kepanasan api dunia?

Maksud Firman Allah di dalam al-Qur'an:

Wahai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah dan hendaklah setiap orang memperhatikan apa yang telah dilakukannya (sebagai persiapan) untuk hari esok (akhirat); dan bertakwalah kepada Allah, Sesungguhnya Allah Maha mengetahui apa yang kamu kerjakan. Dan janganlah kamu seperti orang-orang yang lupa kepada Allah, lalu Allah menjadikan mereka lupa kepada mereka sendiri , mereka itulah orang-orang yang fasiq. Tidaklah sama penghuni-penghuni neraka dengan penghuni-penghuni syurga; penghuni-penghuni syurga itulah mereka yang benar-benar beruntung).

Terjemah tafsir Surah al-Hasyr ayat 18-20


Abu Hurairah r.a menyebutkan bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Hari Qiamat tidak akan berlaku sehingga melimpah ruah harta benda dan timbul fitnah (ujian kepada keimanan) dan banyak berlaku al-Harj. Sahabat bertanya, Apakah al-Harj itu hai Rasulullah? Nabi menjawab, peperangan demi peperangan demi peperangan". (riwayat Ibnu Majah)

Nabi s.a.w. telah mengingatkan kita lebih 1400 tahun dahulu akan fenomena ini. Peperangan dan bencana alam membuktikan akan peringatan baginda tersebut. Apakah kita tidak mahu mengambil pengajaran daripadanya?

Masa semakin singkat dan pantas berlalu. Apakah kita lebih cenderung agaknya ke arah keseronokan dan hiburan berbanding aktiviti yang dapat membina akal budi seperti menimba ilmu serta mempertingkatkan kemahiran bagi mendepani cabaran mendatang?

Maksud hadis Rasulullah s.a.w.: Dua nikmat yang selalu diabaikan oleh ramai manusia iaitu kesihatan dan masa lapang. (riwayat Imam Bukhari).

Kesihatan yang ada tidak dimanfaatkan bahkan tidak dijaga dengan baik dan masa lapang yang ada tidak diisi dengan aktiviti yang berfaedah. Demikian peringtan Nabi s.a.w. untuk umat yang sangat dicintai baginda.

Maksud hadis Nabi s.a.w. yang bermaksud: "Rebutlah lima perkara sebelum datangnya lima perkara. Masa muda sebelum tua, masa sihat sebelum sakit, masa lapang sebelum sempit dan masa senang sebelum susah". (riwayat Al-Hakim).

Bersempena dengan kedatangan tahun baru Hijrah dan Masihi ini di samping mengenang berlalunya tahun 2009M dan 1430H, moleklah kita bermuhasabah:

Cukupkah solatku pada tahun lepas?
Penuhkah puasaku pada tahun lalu?
Pernahkah aku menyesali dosa-dosaku?
Banyakkah aku membaca al-Qur'an atau lebih banyak membaca blog yang tidak memperkuatkan iman?
Pernahkah aku menangis kerana takutkan azab Allah di akhirat?

Diriwayatkan bahawa malaikat maut datang bertemu Nabi Yaakub a.s. Nabi Yaakub a.s. pun bertanya: "Wahai malaikat maut, apakah kamu datang ini kerana ingin mencabut nyawaku atau pun untuk menziarahiku? Malaikat menjawab: Kedatanganku ini hanyalah untuk menziarahmu sahaja. Nabi Yaakub berkata: Aku ada satu permintaan darimu. Malaikat maut bertanya pula: Apakah permintaanmu itu wahai Nabi Yaakob? Jawab baginda: Jika kamu datang untuk mencabut nyawaku maka hantarkanlah dahulu utusan untuk memaklumkanku terlebih dahulu. Kata malaikat maut: Baiklah! Kemudian malaikat maut pun pergi. Setelah beberapa tahun malaikat maut datang kembali kepada Nabi Yaakub. Lalu Nabi Yaakub bertanya: Kamu datang untuk menziarah atau mencabut nyawaku? Kata malaikat maut: Aku datang untuk mencabut nyawamu. Lalu kata Nabi Yaakub: Bukankah aku telah katakan jika kamu ingin mencabut nyawaku hantarkan dahulu seorang utusan supaya aku dapat bersedia dengan menambah ketaatan dan amal kebaikan? Jawab malaikat maut: Aku telah pun lakukannya. Kata Nabi Yaakub: Tiadapun utusan yang sampai kepadaku. Jawab malaikat maut: Sesungguhnya aku telah mengutuskan dua utusan iaitu uban di kepalamu dan belakangmu yang bongkok".

Sama-samalah kita ingat-mengingati bahawa sesungguhnya masa yang lepas tidak akan kembali lagi.

SELAMAT TAHUN BARU MASIHI DAN MAAL HIJRAH.

1 comment:

  1. Selamat Tahun Baharu Masihi dan Maal Hijrah juga buat Ustaz.Semoga tahun baharu lebih baik dari tahun yang lepas.

    ReplyDelete