Friday, December 4, 2009

MENUNGGU KEPUTUSAN PMR

Keputusan UPSR 2009 telah pun diketahui. Calon-calon PMR berdebar menunggu keputusan. Pelajar SPM sedang bertarung di dewan peperiksaan. Semua ingin mendapat keputusan yang baik supaya dapat meninggalkan sekolah untuk pergi ke tempat yang dapat menjanjikan kehidupan yang menjamin seribu keindahan.

Pelajar UPSR mahu ke Sekolah Berasrama Penuh (SBP) atau setidak-tidaknya Kelas Rancangan Khas (KRK). Calon PMR telah mengisi borang ke SBP dan juga MRSM. Ada juga yang berminat ke SM Teknik untuk menggapai impian yang melangit tingginya. Ada ibubapa yang inginkan anak mereka ke Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA) agar anak cukup didikan dunia dan akhirat. Semua tempat atau sekolah tadi memerlukan kelulusan yang baik dan kalau boleh cemerlang. Berlumba-lumbalah anak-anak kita untuk merebut tempat-tempat hebat ini. Ibubapa pun ghairah mempersiapkan anak dengan tuisyen, buku rujukan dan apa yang terdaya supaya anak dapat keputusan yang cemerlang. Masa belajar bertahun-tahun tergantung kepada jawapan yang diberikan dalam jangkamasa 1 atau 2 jam bagi satu-satu matapelajaran.

Bermacam-macam modul soalan, latihtubi, gambarajah, peta minda, nota kompak, akronim dan pelbagai istilah baru yang mungkin tidak saya dengar ketika saya belajar dulu kini telah menambah perbendaharaan kata dalam kamus pengajaran dan pembelajaran.

Kebimbangan pada saat-saat hampir masa keluar keputusan peperiksaan kini dikongsi bukan sahaja oleh ibubapa malahan pihak Pengetua sekolah yang barangkali menjadi kayu ukur kenaikan pangkat mereka dalam profession perguruan seterusnya, Pegawai Pelajaran Daerah lantaran keputusan akan dibandingkan antar daerah dan Jabatan Pelajaran Negeri yang bisa menaikkan tekanan darah apabila keputusan negeri dilakarkan dalam powerpoint di Putrajaya.

Semua akan menanti keputusan ‘kuda lumba’ yang berlari hingga ke garisan penamat. Demikian kehidupan pada hari ini. Anak-anak menjadi harapan dan kadangkala sebagai penjaga maruah kepada ibubapa yang berjawatan hebat-hebat.

Saya pernah mendengar ceramah sewaktu bertugas di BTN yang disampaikan oleh Allahyarham Prof Datuk Dr Yunos Mohd Noor. Beliau digelar “Father of Counseling” di Malaysia. Datuk telah menceritakan kalau tidak silap saya, anak bongsu beliau telah lulus SPM dengan mendapat Gred 3 pada masa itu. Keesokan paginya, beliau yang sedang menjawat jawatan Dekan Fakulti Pendidikan, Universiti Malaya memberitahu rakan-rakan(colleague),

”Today I am the happiest father in the world”

Rakan-rakan bertanya,”Why?”

Jawabnya: “My son lulus SPM”

“Macamana result?” Rakan ingin tahu.

“Dia dapat Gred 3” Jawabnya.

Rakan hairan, “You tahu tak sistem peperiksan di Malaysia ini?”

Dr Yunos jawab,” Tahu. I sangka dia akan gagal tapi rupa-rupanya dia lulus. Itu sebab I gembira pasal dia lulus juga akhirnya”

Kata Dr Yunos anak Dekan Fakulti Pendidikan, Universiti Malaya dapat Gred 3. “Boleh tuan-tuan bayangkan?”, Tanya beliau kepada kami yang tertarik dengan kisah pengalamannya itu.

Sebagai maklumat tambahan, anak-anak Dr Yunos yang lain iaitu abang-abang dan kakak-kakaknya telah berjaya dalam bidang masing-masing.

Diringkaskan cerita, anak tersebut akhirnya telah berjaya mendapat tender kerajaan bernilai berjuta-juta ringgit maknanya menjadi usahawan yang berjaya.

Kita tidak mahu kisah seorang murid Tahun 6 suatu ketika dulu yang sebelum membunuh diri meninggalkan sepucuk surat kepada ibubapanya dengan menulis,”Along tahu along bodoh. Biarlah along pergi supaya mak dan ayah tidak malu dengan keputusan along.” Kisah ini dimuatkan dalam sebuah buku yang ditulis oleh rakan saya yang kajiannya bagi memperolehi ijazah Ph.D berkaitan dengan kecerdasan pelbagai terdiri dari lapan bentuk kecerdasan. Hari ini orang sudah bercakap tentang EQ, SQ, kecerdasan muzik, kecerdasan sukan dan sebagainya. Program-program motivasi sekarang juga sudah menitkberatkan hal ini.

Kelayakan akademik masih sangat perlu untuk melakukan satu perkara yang saya sangat tidak suka iaitu menggredkan murid atau membezakan pencapaian sesama mereka. Kalau ilmu itu untuk kegunaan mendapat kepentingan ekonomi sahaja maka fahaman ‘utilitarianisme’ tidak dapat menyelesaikan masalah manusia.

Kata-kata seperti “ What Harvard Business School did not teach you” namun telah berjaya menghasilkan usahawan hebat membuktikan kehidupan adalah universiti terbaik kepada manusia.

Berusahalah anak-anak untuk cemerlang dalam apa sahaja peperiksaan. Allah Taala menyuruh kita menggunakan akal dan budi untuk berjaya dalam hidup. Ingatlah! Bill Gates pernah dibuang dari universiti dan hari ini Bill manusia antara paling kaya di dunia.

Tapi sayugia diingatkan..tidak mudah menjadi seperti Bill Gates. Bill tidak lulus dari universiti tetapi dia ada ilmu dan kepakaran yang tidak diajar di universiti. Wassalam.







No comments:

Post a Comment