Saya muatkan tulisan yang tersiar dalam akhbar Utusan Malaysia untuk rujukan dan sumbangsaran semua. Ini juga boleh menimbulkan perbincangan kalau boleh bukanlah polemik kerana kita sayangkan ulamak. Sejarah negara mengaitkan peranan ulamak sebagai golongan yang celik dalam membangkitkan semangat nesionalisme menentang penjajah demi menuntut kemerdekaan negara.
Nik Aziz bagaikan seorang Machiavellian
KISAH Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dalam beberapa minggu lepas semakin seronok untuk diamati. Dalam satu perbincangan antara ahli dalam kelompok Kelab Penyelidikan Politik Malaysia (KPPM), yang diadakan baru-baru ini, salah seorang ahli kami mengemukakan idea bahawa semakin hari Nik Aziz semakin mendekati pemikiran (dan tindakan) menyerupai Machiavellisme.
Sewaktu diminta menjelaskan lebih lanjut, sahabat itu menyatakan bahawa dalam menggenggam kekuasaan dan memastikan kuasa itu berterusan, seorang pengamal kaedah itu akan menggunakan apa sahaja alat kuasa - malah agama sekalipun. Kepada pengikut Machiavelli, agama bukanlah kemuncak ketaatan dan tujuan seseorang, tetapi kekuasaan. Agama hanyalah alat untuk mencapai kekuasaan.
Semua ahli lain agak terpegun dengan penjelasannya. Seterusnya rakan tersebut memetik hujah penulis tersohor Indonesia, Gunawan Mohamed dalam blognya caping.wordpress.com di bawah artikel bertajuk Cesare, kerana kata sahabat itu tidak ada banyak bezanya antara Paus (pope) dan seorang ulama dalam mencintai kuasa.
Tulis Gunawan, "Sang Paus tak peduli. Ia tak mendengarkan apa yang dikatakan orang ramai tentang dirinya. Ia mengukuhkan takhta kepausan, dan untuk itu segala cara ditempuh." Sebab itu apabila dibandingkan kekuasaan seorang ulama dengan seorang paus nampak tiada kalah bandingnya apabila Paus dalam kisah Cesare cuba menghalalkan semua tindakannya atas nama agama.
Kisah bagaimana Nik Aziz cuba menyelamatkan menantunya yang sedang disiasat, hinggakan Ahli jawatankuasa Pas Pusat termasuk Presiden terpaksa turun berjumpa dan menasihatinya adalah bukti kukuh bahawa kaedah itu sedang berlangsung.
Apabila suatu perkara dianggap tidak kena dengan pandangan Menteri Besar Kelantan yang juga seorang ulama, maka ulama itu mengugut untuk mendoakan kecelakaan contohnya dalam isu tuntutan royalti minyak di Kelantan.
Apabila ditegur pihak lain bahawa selaku ketua eksekutif pentadbiran tertinggi sebuah negeri tidak boleh menerima tajaan (untuk tujuan apa sekalipun) apatah lagi pihak penajanya diragui sebagai mempunyai kepentingan tertentu dalam perbadanan negeri, Nik Aziz mencemuh pandangan tersebut dengan menyatakan bersedia untuk menerima tajaan lagi pada tahun hadapan.
Bagaimana menilai Machiavelli? Gunawan Mohamed cuba menjawabnya. Tulisnya, "...salahkah Machiavelli? Hegel memuji pemikir politik Italia dari abad ke-16 itu dalam hal "kesadarannya yang tinggi tentang hal-hal yang nescaya dalam membentuk sebuah negara". Semuanya harus bisa diperalat, juga agama.
Machiavelli mengambil teladan dari Numa Pompilius yang memimpin Roma: untuk menjinakkan sebuah masyarakat yang ganas dengan cara yang damai. Numa memakai agama sebagai "penopang yang paling perlu dan pasti bagi tiap masyarakat yang beradab" (caping.wordpress.com).
Nampaknya dalam penilaian Gunawan, kaedah Machiavelli sekalipun nampaknya boleh dihalalkan sekiranya matlamatnya betul, katakan dalam kes Roma adalah untuk negara. Tetapi dalam kes kerajaan dan pentadbiran Nik Aziz di Kelantan, tidak nampak kes menantu dan tajaan itu menjurus kepada kepentingan negeri.
Dengan itu, Gunawan menyimpulkan, "...bagi Machiavelli dorongan pertama bukanlah dorongan relegius, bukan untuk mendekatkan diri kepada kebaikan yang kekal, melainkan dorongan politik: berkuasa dan melahirkan ketertiban. Nilai-nilai yang dianjurkan Tuhan tak penting kecuali untuk itu."
Kepada kami di Kelab Penyelidikan Politik Malaysia, dalam isu Nik Aziz hampir-hampir kami dapat rumuskan bahawa ia sudah terang lagi bersuluh, kesilapannya jelas kelihatan di pihak menteri besar itu. Namun siapalah kami untuk memberikan justifikasi dan hukuman. Mungkin hukuman terbaik adalah hukuman politik yang datangnya empat tahun sekali.
Namun siapa yang dapat menduga, dengan kesalahan sebesar Gunung Atlas sekalipun, pengikut tuan guru masih lagi sanggup membutakan mata dan memekakkan telinga.
Umar Zain
Setiausaha, Kelab Penyelidikan Politik Malaysia
p/s: Nabi s.a.w. bersabda maksudnya, Dua golongan umatku kalau baik kedua-duanya maka akan baiklah umatku iaitu golongan umarak (pemimpin) dan ulamak (alim dalam hukum-hakam Islam).
Nik Aziz bagaikan seorang Machiavellian
KISAH Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dalam beberapa minggu lepas semakin seronok untuk diamati. Dalam satu perbincangan antara ahli dalam kelompok Kelab Penyelidikan Politik Malaysia (KPPM), yang diadakan baru-baru ini, salah seorang ahli kami mengemukakan idea bahawa semakin hari Nik Aziz semakin mendekati pemikiran (dan tindakan) menyerupai Machiavellisme.
Sewaktu diminta menjelaskan lebih lanjut, sahabat itu menyatakan bahawa dalam menggenggam kekuasaan dan memastikan kuasa itu berterusan, seorang pengamal kaedah itu akan menggunakan apa sahaja alat kuasa - malah agama sekalipun. Kepada pengikut Machiavelli, agama bukanlah kemuncak ketaatan dan tujuan seseorang, tetapi kekuasaan. Agama hanyalah alat untuk mencapai kekuasaan.
Semua ahli lain agak terpegun dengan penjelasannya. Seterusnya rakan tersebut memetik hujah penulis tersohor Indonesia, Gunawan Mohamed dalam blognya caping.wordpress.com di bawah artikel bertajuk Cesare, kerana kata sahabat itu tidak ada banyak bezanya antara Paus (pope) dan seorang ulama dalam mencintai kuasa.
Tulis Gunawan, "Sang Paus tak peduli. Ia tak mendengarkan apa yang dikatakan orang ramai tentang dirinya. Ia mengukuhkan takhta kepausan, dan untuk itu segala cara ditempuh." Sebab itu apabila dibandingkan kekuasaan seorang ulama dengan seorang paus nampak tiada kalah bandingnya apabila Paus dalam kisah Cesare cuba menghalalkan semua tindakannya atas nama agama.
Kisah bagaimana Nik Aziz cuba menyelamatkan menantunya yang sedang disiasat, hinggakan Ahli jawatankuasa Pas Pusat termasuk Presiden terpaksa turun berjumpa dan menasihatinya adalah bukti kukuh bahawa kaedah itu sedang berlangsung.
Apabila suatu perkara dianggap tidak kena dengan pandangan Menteri Besar Kelantan yang juga seorang ulama, maka ulama itu mengugut untuk mendoakan kecelakaan contohnya dalam isu tuntutan royalti minyak di Kelantan.
Apabila ditegur pihak lain bahawa selaku ketua eksekutif pentadbiran tertinggi sebuah negeri tidak boleh menerima tajaan (untuk tujuan apa sekalipun) apatah lagi pihak penajanya diragui sebagai mempunyai kepentingan tertentu dalam perbadanan negeri, Nik Aziz mencemuh pandangan tersebut dengan menyatakan bersedia untuk menerima tajaan lagi pada tahun hadapan.
Bagaimana menilai Machiavelli? Gunawan Mohamed cuba menjawabnya. Tulisnya, "...salahkah Machiavelli? Hegel memuji pemikir politik Italia dari abad ke-16 itu dalam hal "kesadarannya yang tinggi tentang hal-hal yang nescaya dalam membentuk sebuah negara". Semuanya harus bisa diperalat, juga agama.
Machiavelli mengambil teladan dari Numa Pompilius yang memimpin Roma: untuk menjinakkan sebuah masyarakat yang ganas dengan cara yang damai. Numa memakai agama sebagai "penopang yang paling perlu dan pasti bagi tiap masyarakat yang beradab" (caping.wordpress.com).
Nampaknya dalam penilaian Gunawan, kaedah Machiavelli sekalipun nampaknya boleh dihalalkan sekiranya matlamatnya betul, katakan dalam kes Roma adalah untuk negara. Tetapi dalam kes kerajaan dan pentadbiran Nik Aziz di Kelantan, tidak nampak kes menantu dan tajaan itu menjurus kepada kepentingan negeri.
Dengan itu, Gunawan menyimpulkan, "...bagi Machiavelli dorongan pertama bukanlah dorongan relegius, bukan untuk mendekatkan diri kepada kebaikan yang kekal, melainkan dorongan politik: berkuasa dan melahirkan ketertiban. Nilai-nilai yang dianjurkan Tuhan tak penting kecuali untuk itu."
Kepada kami di Kelab Penyelidikan Politik Malaysia, dalam isu Nik Aziz hampir-hampir kami dapat rumuskan bahawa ia sudah terang lagi bersuluh, kesilapannya jelas kelihatan di pihak menteri besar itu. Namun siapalah kami untuk memberikan justifikasi dan hukuman. Mungkin hukuman terbaik adalah hukuman politik yang datangnya empat tahun sekali.
Namun siapa yang dapat menduga, dengan kesalahan sebesar Gunung Atlas sekalipun, pengikut tuan guru masih lagi sanggup membutakan mata dan memekakkan telinga.
Umar Zain
Setiausaha, Kelab Penyelidikan Politik Malaysia
p/s: Nabi s.a.w. bersabda maksudnya, Dua golongan umatku kalau baik kedua-duanya maka akan baiklah umatku iaitu golongan umarak (pemimpin) dan ulamak (alim dalam hukum-hakam Islam).
No comments:
Post a Comment