Wednesday, December 9, 2009

APA AGENDA NAZRI?

Tindakan melabelkan Tun Dr. Mahathir Mohamad sebagai rasis hanya kerana bekas Perdana Menteri itu mempertahankan modul Biro Tata Negara (BTN) adalah agak terlampau, kata Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Timbalan Perdana Menteri berpendapat kenyataan sedemikian terutama daripada anggota kerajaan patut dielakkan supaya tidak terjebak dengan mainan politik pembangkang yang sememangnya cuba memperlekehkan pemimpin negara dan agensi kerajaan di mata rakyat.

Apatah lagi katanya, Dr. Mahathir merupakan pemimpin negara yang banyak berjasa malah pemikiran dan idea beliau masih diterima.

"Kita hendak mengelakkan timbul buruk sangka kerana dalam suasana politik negara sekarang, banyak yang boleh disalah tafsir.

"Jadi sebaik mungkin, saya rasa tidak perlulah berdebat atau berpolemik mengenai agensi-agensi kerajaan seperti BTN," katanya pada sidang akhbar selepas menghadiri majlis ramah mesra dengan pelajar dan profesional Malaysia di Jepun di sini hari ini.

Beliau mengulas tindakan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz yang menuduh Dr. Mahathir sebagai rasis atau bersifat perkauman kerana menolak pandangannya supaya modul kurikulum BTN dirombak bagi menggambarkan konsep 1Malaysia.

Dr. Mahathir sebelum itu mempertahankan modul BTN yang sudah lama diguna pakai kerana ia berkesan untuk rakyat Malaysia yang berbilang kaum.

Dalam hal ini, Muhyiddin mengingatkan memang menjadi strategi pembangkang sejak berkuasa di beberapa buah negeri untuk memperlekehkan semua institusi kerajaan termasuk Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Polis Diraja Malaysia (PDRM), institusi diraja mahupun BTN supaya semua rakyat akan buruk sangka terhadap kerajaan dan pemimpin.

"Ini strategi mereka. Selama ini kita tidak berdebat soal-soal begitu. BTN adalah untuk kepentingan negara dan bukan bertujuan membawa kesan burNamun kita juga tenanti=nati uk kepada negara.

"Jadi kalau kita terperangkap dengan agenda pembangkang, saya rasa ia mungkin membawa kesan yang tidak baik seperti kes ini sehingga pemimpin terpaksa berlaga sesama sendiri dan mereka tersenyum sahaja apabila agenda mereka berhasil," katanya.

Muhyiddin berkata, beliau bimbang dengan gerakan tertentu yang dibuat secara halus oleh pembangkang untuk melaga-lagakan pemimpin dan memperlekehkan institusi dan agensi kerajaan.

Saya sangat bersetuju dengan Tan Sri Muhyiddin. Namun tidak cukup sekadar kita bercakap sahaja malah harus ada sedikit 'pengajaran' kepada mereka yang berkenaan. Ini adalah kerana kita tidak mahu orang kerajaan bercakap melulu tanpa memikirkan kesan kepada masyarakat dan negara. Kenapa kita orang Melayu dalam kerajaan pula yang melatah mengikut rentak tari dan gendang Kunasegaran misalnya? Ataupun menteri berkenaan mempunyai agenda di sebaliknya yang tidak diketahui melainkan dirinya sahaja.

Kita sudah banyak masalah dalaman janganlah ditambah lagi dengan benda remeh-temeh. Jangan jatuhkan intelektualisme dan kredibiliti kita di hadapan kaum lain. Justify Full

No comments:

Post a Comment