Tuesday, December 8, 2009

PANDANGAN KAUM CINA

Selama ini, orang Melayu sahaja yang dituduh perkauman. Orang dari kaum lain tidak mempunyai rasa perkauman. Apakah ini benar? Untuk mengetahuinya, mari kita lihat apa yang bermain di dalam kotak pemikiran orang Cina.

ISU BIRO TATANEGARA

Akhbar China Press pada Selasa lalu menyiarkan artikel bertajuk "Liew Chin Tong dedah peruntukan RM74 juta untuk BTN".

Menurut akhbar itu, ahli Parlimen DAP dari Bukit Bendera mendakwa, BTN mendapat peruntukan sebanyak RM74 juta pada tahun ini. Kata beliau, peruntukan itu lebih RM4 juta berbanding peruntukan Parlimen iaitu RM70 juta.

Ahli Parlimen DAP itu mendakwa, jumlah itu terlalu banyak dan sangat "memeranjatkan" kerana ia semata-mata untuk menanam fahaman perkauman.

Kata Chin Tong lagi, menurut Bajet 2010 BTN itu, ia akan mengambil 224 pekerja tetap tahun depan. Katanya, penambahan itu tidak sepatutnya berlaku kerana BTN kini bermasalah.

"Berbanding peruntukan untuk Jabatan Perdana Menteri (JPM), bajet untuk Parlimen sangat sedikit,'' kata ahli Parlimen itu yang turut membandingkan bajet untuk JPM dan Parlimen secara panjang lebar.

Sementara itu, akhbar Nanyang Siangpao kelmarin (6 Disember) turut menyiarkan artikel berhubung BTN dengan tajuk "Kenapa buka mulut sahaja terus menafikannya?"

Artikel tulisan Chua Yaw Wee itu mempertikaikan perbezaan pendapat antara Menteri di JPM, Datuk Seri Nazri Abdul Aziz dan Timbalannya, Ahmad Mazlan berkaitan isu itu.

Menurutnya, Nazri mahu kandungan kursus BTN dirombak bagi memenuhi konsep 1Malaysia tetapi Ahmad berkata, kandungan kursus tersebut telah pun memenuhi aspirasi gagasan itu.

"Bagaimana dalam satu kementerian ada perbezaan pendapat? Kami rakyat jelata mahu tahu yang mana satu betul? Perbezaan pendapat akan membuat semua orang rasa muak. Ia menunjukkan keputusan kurang cerdik oleh kerajaan. Menteri sendiri tidak jelas tanggungjawab mereka.

"Perbalahan antara kaum langsung tidak dapat ditangani dengan baik. Jadi bagaimana orang ramai boleh menaruh sepenuh kepercayaan dan keyakinan kepada kerajaan?" katanya.

Menurut Yaw Wee, sekurang-kurangnya kerajaan mesti menyelidik dan bukannya terus menggeleng kepala menafikan sesuatu isu apabila ia dibangkitkan.

Beliau turut mempertikaikan jumlah peruntukan yang terlalu banyak - RM74 juta - yang disalurkan untuk BTN melaksanakan program-programnya dan menganggap ia sebagai satu pembaziran.

Tidak keterlaluan kalau saya katakan kenyataan Nazri selalu menimbulkan masalah kepada pihak kerajaan. Keadaan seumpama ini bukan berlaku buat kali pertama tetapi sejak zaman Tun Dr Mahathir menjadi Perdana Menteri lagi.

ISU KEWANGAN NEGARA

Akhbar China Press pada 2 Disember pula menyiarkan berita bertajuk "Adakah keadaan kewangan negara hampir menemui ajalnya?" dalam ruangan Perbincangan Rakyat.

Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Pua dalam artikel itu mendakwa, beliau dimaklumkan bahawa "kerajaan sudah tidak ada duit" sebelum Bajet 2010 diumumkan pada akhir Oktober lalu.

"Apabila dikaji Bajet 2010, semua menteri tidak kira di dalam Dewan atau di luar, berkata kerajaan semakin kehabisan wang. Saya sendiri tidak percaya. ia memang sangat menakutkan.

"Kerajaan telah gunakan sepenuhnya duit dari sumber petroleum. Setiap sen duit itu semua telah habis digunakan oleh kerajaan,'' katanya.

Menurut beliau, paling malang semua duit itu digunakan untuk pengurusan kerajaan dan bukannya untuk menjana ekonomi negara.

"Akhirnya bayaran balik pinjaman negara semakin lama semakin tinggi,'' dakwanya.

Oleh itu katanya, kerajaan cuba melakukan apa sahaja untuk mendapat duit. Ia termasuk yang nampak remeh seperti cukai minimum RM50 untuk setiap kad kredit. Keadaan itu katanya, akan membolehkan kerajaan mendapat hasil tambahan RM500 juta dan ia adalah wang rakyat.

Katanya, pelbagai cukai baru yang membebankan rakyat diperkenalkan termasuk cukai perkhidmatan dan barangan (GST) yang akan dikenakan pada 2011.

"Maka orang kaya atau miskin juga dikenakan cukai. Ketika ini hanya 6.7 peratus penduduk negara ini dikenakan cukai tetapi apabila GST diperkenalkan, semua akan terima beban.

"Nampaknya dalam tempoh 20 tahun ini, rasuah di kalangan pegawai kerajaan semakin berleluasa dan kini kerajaan kehabisan duit. Kerajaan terpaksa mengemis kepada rakyat tetapi rakyat sebenarnya menjadi mangsa disebabkan pelbagai cukai tersebut.

"Kini rakyat semakin sedar bahawa kerajaan Barisan Nasional tidak cekap menguruskan wang negara,'' tulis beliau.

Nampaknya mereka mahu wang negara dibelanjakan mengikut kehendak mereka sahaja tanpa mendalami makna yang tersirat di sebalik keputusan kerajaan. Kalau mereka yang memegang kuasa (minta jauhlah na'uzu billah) mereka akan lakukan apa sahaja dan memekakkan telinga kalau ada suara penentangan orang Melayu demi kepentingan mereka.

HAK ORANG CINA DITARIK BALIK?

Akhbar Nanyang Siangpao pada 5 Disember menyiarkan artikel bertajuk "Ong Tee Keat keluar masuk hospital" tulisan Meng Lun Weng.

Menurut penulis itu, dalam politik semua orang ada cara tersendiri.

Beliau mendakwa, pergolakan MCA berpunca daripada Ong Tee Keat dan Chua Soi Lek. Katanya politik mereka sangat pelbagai. Pada suatu masa orang itu menyokong Tee Kiat dan pada masa lain orang yang sama beralih sokongan kepada Soi Lek.

Penulis itu mendakwa penyakit MCA terlalu parah ketika ini sehingga memerlukan campur tangan UMNO.

Bagaimanapun katanya, beliau lucu dengan taktik Tee Keat yang menggunakan "sakit" sebagai umpan.

"Adakah ia seperti disusun atur? Caranya sama seperti zaman pemimpin MCA terdahulu. Sebelum melepaskan jawatan atau memberi laluan, alasan sakit digunakan. Apabila keputusan dibuat, pemimpin itu tiada.

"Kenapa Tee Keat tiba-tiba sakit? Ada orang kata perkara itu ialah muslihat,'' kata penulis ini sambil membandingkan isu itu dengan apa yang berlaku terhadap negara China sewaktu bangsa Manchuria menjajah mereka, 300 tahun lalu.

Katanya, walau apa pun yang berlaku, pemimpin MCA tidak seharusnya secara sewenang-wenangnya menggadai hak orang Cina.

"Namun hak orang Cina semakin hari semakin lemah. Ini adalah tanggungjawab besar orang-orang politik! Jangan hanya kerana hendakkan jawatan dalam parti, semua hak orang Cina digadai,'' katanya.

Kelihatannya mereka sudah tidak sabar-sabar lagi untuk menumbangkan kerajaan yang dipimpin oleh orang Melayu. Mampukah orang Melayu terus bercakaran sesama sendiri dengan fatwa kafir-mengkafir dan pemikiran yang mengundang kepada perpecahan?

No comments:

Post a Comment