Wednesday, December 2, 2009

MENGAJAR AGAMA DAN TAULIAH

Saya pada mulanya tidak berminat untuk menulis berkenaan dengan tauliah mengajar agama atau bercakap tentang agama di khalayak ramai atau depan khalayak 20 orang atau di mana-mana sahaja dalam negara beringin rendang (cerita P. Ramlee dah).

Saya tidak senang kerana apabila saya menatap ada lah blog tu..seolah-olah isu ini dipermain-mainkan.

Ada beberapa aspek yang boleh kita lihat saya rasa...saya yang masih belum memiliki ijazah Ph.D namun kalau ada rezeki itulah hajat walaupun dengan ijazah Ph.D tu nanti tak lah dapat menjanjikan kemewahan hidup sepertimana rakan-rakan yang telah menempa nama sebagai Prof Madya dan lain-lain..

Kita jangan melihat kepada aspek sehala sahaja walaupun jalan sehala di beberapa tempat di negara kita dapat mengamankan jalanraya daripada traffic jammed (dengan izin).

Mula-mula kita lihat aspek penangkapan oleh JAIS dulu. JAIS dari segi undang-undang berhak melakukan penangkapan kerana ada proviso (peruntukan undang-undang) lantaran Dr Asri mengajar tiada tauliah. JAIS benar dan ada hak untuk mendakwa sebab itu tiada siapa dapat menafikan perkara itu. Cuma yang disebut ialah apa motif penangkapan itu? Sengaja memasang perangkap kerana Dr Asri bukan orang PKR?

Cuna kita lihat YB Mohd Sabu pernah didakwa atau lagi sedap perkataan dituduh berkhalwat. YB Mat Sabu (nama glamour) tidak dapat menafikan pertuduhan berkhalwat. Mahkamah pula tidak membuat pertuduhan yang lain-lain (faham ya lanjutan daripada kaum Adam dan Hawa kalau dah berdua dalam bilik yang tertutup dan terlindung daripada pandangan ramai). Soalnya adakah YB Mat Sabu berada hanya berdua dalam bilik hotel yang disebut dalam mahkamah atau tidak? Jawabnya ya. Adakah beliau melakukan yang lain-lain? Itu kita tidak tahu namun berada berdua dengan bukan muhrim adalah satu kesalahan syar'ie. Katanya nak hantar ubat. Salahkah nak hantar ubat? Tak salah. Ubat boleh ditinggalkan di kaunter hotel misalnya.

Saya nak sebut yang ini. Kata YB Mat Sabu,"Saya sebenarnya terperangkap." Siapa yang pasang perangkap? Kalau betul insiden ini dirancang bagi tujuan memerangkap dan menajtuhkan serta mencemar nama baik YB maka YB telah terperangkap! Apa nak buat ah nak terkena! Berhati-hatilah supaya tidak terperangkap. Musuh memang tidak berhenti untuk mencari kesempatan. Bukankah Islam telah mengajar supaya kita mengelakkan diri dari fitnah? Kes YB Mat Sabu telah selesai. Alhamdulillah, yang patut menjadi pengajaran kepada kita ialah jangan melanggar peraturan. Yang salah tetap salah!
.
Berbalik kepada cerita Ustaz Asri (Dr). Mungkin JAIS memasang perangkap. Katalah begitu. Kononnya JAIS di bawah kerajaan PKR. Jadi perangkap JAIS mengena. Soal perangkap tidak dapat diterima olah mahkamah. Benarkah begitu? Apa yang menjadi 'bisnis' mahkamah, adakah sesuatu peraturan itu telah dilanggar atau tidak. Bolehkah JAIS memanggil atau menelefon Dr Asri menasihatkan atau meminta beliau mengisi borang memohon tauliah terlebih dahulu sebelum melakukan intipan demi intipan dan berakhir dengan penangkapan? Itu urusan JAIS kerana mereka telah memilih jalan itu yang juga tidak salah.

Saya juga tidak mehu menyentuh samada Dr Asri sengaja melanggar peraturan yang telah sedia diketahuinya memandangkan beliau adalah mantan Mufti Perlis. Apa yang saya nak sebut ialah perkara yang berlaku setelah itu.

Kesilapan Dr Asri ialah beliau mudah melatah. Maklumlah orang muda sheikh..Sepatutnya beliau meminta maaf walaupun beliau tidak bersalah kerana padang berlainan maka belalangnya pun lain sikit..janganlah mengunakan kata-kata seperti "ini sengaja untuk menjatuhkan reputasi saya","saya memilik Ph.D" dan kalau Dr mengambil pendekatan berdiam diri, rasanya masyarakat umum akan lebih menghormati dan menyanjungi Dr. yang memang berilmu dan mempunyai pemikiran kritis sesuai dengan imej tajdid yang Dr bawa.

Ada pula orang yang cuba mengaitkan kononnya penangkapan Dr Asri kerana beliau penganut dan berniat unmtk menyebar fahaman Wahabi di Malaysia. Pandangan serta perangai serupa ini mungkin biasa dalam masyarakat Melayu iaitu suka menambah-nambah. Inilah kadang-kadang punca perpecahan dan pergaduhan Melayu.

Ini disebabkan sebelum itu, Persatuan Peguam Syar'ie Malaysia telah menghantar memorandum kepada DYMM Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong agar menimbangkan sekiranya ada cadangan daripada mana-mana pihak untuk melantik Dr Asri sebagai YDP Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (YADIM).

Sebenarnya penangkapan Dr Asri dan memorandum yang dihantar adalah dua perkara yang berbeza.

Dr Juanda Jaya pula mengatakan ijazah Ph.D yang dimiliki tidak perlu tauliah lagi. Sepatutnya katalah lepas ini kita isi borang. Dalam borang berkenaan ada ruangan untuk kelulusan. Kalau ada Ph.D dua pun tulislah. Saya bukan mengalan atau mengolok kerana guru saya yang juga rakan arwah abah saya, Prof Dr Abdul Fatah Haron Ibrahim sewaktu belajar di India seorang pakar kajian ajaran sesat UKM dan juga penyelidik yang diiktiraf oleh JAKIM mempunyai ijazah Ph.D dan Juga D.D. (Doctor Of Divine). Rasanya Dr Fatah juga namanya tersenarai dalam senarai penceramah JAKIM. Kalau tidak sudah lama Dr Fatah ditangkap!

Saya mengkagumi ijazah Ph.D yang dimiliki namun isilah borang. Saya tidak setanding dengan Dr Asri mahupun Dr Juanda Jaya. Saya mantan Pengarah Biro Tatanegara Johor. Nasib kita serupa iaitu BTN juga diharamkan mengadakan ceramah dan menganjurkan kursus di Selangor. Setelah saya melepaskan jawatan Pengarah BTN Negeri, saya juga mengikuti kursus-kursus Training Of Trainers (TOT), saya mengikuti semula ceramah dan LDK BTN yang saya juga pernah terlibat sewaktu mesyuarat dan taklimat program. Saya lalui itu semua sama seperti penceramah dan fasilitator BTN yang lain. Apabila diperakukan oleh BTN, saya mula dijemput sebagai penceramah. Dan sewaktu saya di Akademi Kenegaraan, Putrajaya, saya berusaha agar semua bekas Pegawai BTN mengikuti dan memenuhi segala syarat supaya mereka tidak ketinggalan dalam menyumbang khidmat memberikan ceramah dan LDK. Janganlah ego sheikh..kadangkala yang di luar menyemarakkan api.

Janganlah kita memikirkan diri kita sahaja namun hormatilah juga bidangkuasa orang lain. kalau kita hormat kepada orang lain, insya Allah kita juga akan dihormati.

Ada satu blog diberi komen oleh pengunjungnya bahawa biarkan sahaja fahaman Syiah, Muktazilah, Khawarij dan mazhab-mazhab aqidah yang lain dari Ahli Sunnah wal Jamaah diajar di Malaysia. Ini pandangan main-main atau apa ni. Kalau fahaman Komunis dibiarkan diajar di negara kita bersetujukah anda? Mereka akan berkata pula fahaman Komunis lain sementara ini fahaman yang juga Islam. Dah banyak sangat kepandaian hingga memandai-mandai, Syiah ada banyak mazhab, ada yang dekat dengan Ahli Sunnah, namun apa tanggungjawab kerajaan ialah memastikan apakah umat Islam di Malaysia sudah mencapai tahap kematangan yang tinggi hingga mampu berhadapan dengan kepelbagaian mazhab yang akhirnya akan mencelarukan umat Islam yang cetek keilmuannya.

Apapun saya hargai niat murni Dr Asri untuk membawa minda tajdid supaya umat Islam di Malaysia seharusnya mengikuti sesuatu ajaran atau amalan dengan bersandarkan nas Qur'an dan Hadith bukan secara ikut membuta-tuli. Jihad ini memerlukan masa lantaran latarbelakang kefahaman agama dalam kalangan rakyat masih ada ruang-ruang untuk peningkatan. Semoga kita semua akan bersatu mendaulatkan Islam yang sedang dicabar oleh musuh-musuh Islam. Wassalam.






No comments:

Post a Comment