Tuesday, December 8, 2009

KISAH BENAR TENTANG ULAMAK

Saya berjumpa dengan sahabat lama saya dan makan tengahari bersama. Solat zohor dan kemudiannya meneruskan perbincangan

Berbincang mengenai peranan ulamak khususnya di nusantara memang satu topik yang sangat menarik. Sahabat saya pun menceritakan mengenai sebuah kisah seorang 'ulamak' yang dijemput berceramah di tempat beliau.

Adat penganjur yang menjemput, sudah tentulah cenderahati serta saguhati pun diserahkanlah kepada penceramah sebagai tanda terima kasih dan penghargaan atas kesudian melapangkan masa untuk hadir.

Masa yang diambil tidak lama menurut sahabat saya itu untuk 'ulamak' tersebut menghantar e mail kepada penganjur sekembalinya ke tempat kerja beliau yang bunyinya lebihkurang begini:

"Pihak tuan masih belum menyelesaikan baki bayaran ceramah saya. Terima kasih."

Mungkin juga ada kebenarannya, ulamak juga perlu melalui liku-liku hidup ini.






No comments:

Post a Comment