Tuesday, May 31, 2011

MINUMAN BARBICAN


BARBICAN LAZIZAH..

Dulu umat Islam di Malaysia masih lagi belum kenal minuman Root Beer. Kini nama minuman tersebut masih dikekalkan. Air tersebut adalah air sarsi atau disebut juga sarsaparilla. Maka kita tidak segan silu membuat tempahan dengan melaungkan “Root Beer”.

Begitu juga bila disebut “Ginger Beer”. Dengan pantas orang akan kata itu adalah minuman halia berkarbonat. Jadi maksudnya perkataan “beer” itu tidak membawa maksud minuman keras yang memabukkan dan haram diminum. Itu hanyalah trade mark sahaja.

Kini saya ditunjukkan oleh seorang sahabat minuman ini dengan botolnya yang comel. Sahabat saya bagitahu saya minuman ini berasal dari Timur Tengah. Seorang “Tuan Haji” yang biasa membawa jemaah haji dan umrah di kampung kami juga dikatakan sering mengambil minuman ini sewaktu di Tanah Suci sudah lama beberapa tahun sebelum ini lagi.

Bagaimana cerita ini bermula? Mungkin laporan sebuah akhbar menyebutkan lebihkurang begini: Bir Arab yang halal kini boleh didapati di negara kita.

Mungkin istilah “bir” ini membawa maksud yang berlainan kepada kita. Walaupun umat Islam kini sudah terdedah dengan banyak makanan dan minuman yang tidak halal atau diragui halalnya seperti sebelum ini roti “High 5”, kini boleh dibeli semula, “Old Town White Coffee”, sudah senyap isunya, diikuti dengan Kopi Stesen Keretapi Kluang, saya lihat di Kota Raya, Johor Bahru sudah kurang pelanggan Melayu, namun perkataan bir menggambarkan haramnya lantaran memabukkan.

Bila sudah ada laporan menyebutkan ianya bir, maka atas inisiatif Jabatan Agama Islam Johor, ujian dilakukan di makmal. Terdengar lah berita kononnya kuantiti alkohol yang dibenarkan dalam minuman ialah pada kadar 0.01% sahaja dan kuantiti yang sedikit itupun terhasil disebabkan terjadi secara semulajadi sewaktu proses pembikinannya secara semulajadi (natural). Ujian ke atas minuman Barbican ini pula dikaitkan mengandungi kandungan yang lebih saya tak pasti samada 0.05 atau 0.5 bererti ianya telah melebihi kadar yang dibenarkan oleh kerajaan. Tak pasti pula saya samada yang membenarkan setakat 0.01% itu adakah Kerajaan Dubai ataupun Kerajaan Malaysia.

Kepekaan dan keprihatinan rakyat Malaysia terhadap pengambilan makanan dan minuman yang halal amat disenangi. Namun ianya tidak harus membawa kepada pertelagahan pendapat yang merugikan ummah.

Cuma bagi memuaskan hati rakyat, beberapa persoalan perlu diselesaikan dengan baik:

-Siapakah yang memulakan istilah “Bir Arab” sehingga menimbulkan kesangsian?
-Sekiranya kelulusan mengeluarkan dan mengeksport minuman sudah dikeluarkan oleh sebuah Kerajaan atau Negara Islam selain Malaysia, perlukah diadakan ujian semula bagi mengesahkannya dan bagaimana sekiranya keputusan yang diperolehi oleh Kerajaan Malaysia bercanggah dengan keputusan negara pengeluar tersebut?
-Walaupun kuasa mentadbir urusan Agama Islam terletak di bawah bidangkuasa Negeri, bolehkah diselaraskan fatwa di peringkat kebangsaan supaya ianya sama di semua negeri?

Apa pun kita serahkan kepada kuasa pihak yang berautoriti untuk membuat keputusan bersdasarkan kepada hukum syarak..wallahu a’lam..

No comments:

Post a Comment