Wednesday, May 25, 2011

MINYAK OH MINYAK..



Janji kerajaan Barisan Nasional tidak akan menaikkan harga minyak telah diketahui umum. Rakyat pasti lega dengan jaminan tersebut. Dalam keadaan ekonomi sedunia yang masih belum boleh menjanjikan kesenangan hidup, sebarang kenaikan kos hidup akan sedikit sebanyak memberikan kesan kepada bajet rakyat marhaen.

Bagaimana mengimbangi gaji dengan kenaikan harga barang keperluan harian yang asas seperti susu anak, pampers, susu pekat manis, beras serta petrol yang mesti diisi saban hari demi pengangkutan wajib untuk pergi ke tempat kerja dan menghantar anak ke sekolah.

Mengapa kerajaan berjanji? Kerana keadaan pada masa itu berbeza dengan keadaan masa kini. Selagi kerajaan masih mampu, kerajaan akan terus bertahan memberi subsidi minyak. Bila keadaan tidak mengizinkan maka langkah lain terpaksa diambil.

Maka secara perbandingannya, yang benar mesti diakui, harga minyak di Malaysia masih rendah berbanding negara-negara jiran kita.

Apa yang boleh kita lakukan? Mohon kepada kerajaan, sesuaikan bajet dengan keperluan dan berdoa kepada Allah..berdemonstrasi bukan jalan penyelesaian..

Apa pun bersyukur atas nikmat bahawa kita masih mampu hidup walau terpaksa ikat perut sedikit..

No comments:

Post a Comment