Wednesday, May 25, 2011

BANGKITLAH MELAYU


Bilakah Melayu bangkit?

Melayu bangkit bila dalam keadaan terdesak.

Dalam sejarah, kebangkitan Melayu bermaksud kebangkitan semangat nasionalisme. Semangat ini muncul bila orang Melayu tertekan, terdesak dan tertindas terutamanya sewaktu zaman penjajahan.

Maknanya orang Melayu telah lama bangkit namun kebangkitan mereka tidak memberi kesan apabila bangkit dalam keadaan terpisah-pisah samada oleh sempadan kenegerian atau pun sempadan ideologi.

Antara hikmah rancangan Malayan Union pada tahun 1946 ialah kesedaran orang Melayu untuk bersatu, bersetia dan berkhidmat..Orang Melayu mula bangkit dengan meninggalkan sentimen kenegerian dan beralih kepada Malaya for Malays..orang Melayu bangkit dengan menerima konsep Federalisme..persekutuan sebagai cara menentang penjajah yang mula memasang niat untuk mentadbir Tanah Melayu dengan cara federalisme.

Orang Melayu bangkit lagi selepas Peristiwa 13 Mei 1969. Selepas MAGERAN tamat, kuasa memilih kerajaan dipulangkan kembali kepada rakyat dan mandat diberikan semula kepada parti Perikatan. Kebangkitan kali ini ialah dengan orang Melayu menyusun strategi melalui perancangan mengangkat martabat dengan mewujudkan sistem pendidikan dan sistem ekonomi terutamanya hingga hidup orang Melayu telah mula berubah.

Siapakah yang dapat menafikan, pegawai MCS (Malayan Civil Service)yang diperkenalkan oleh British diteruskan dengan skim PTD (Pegawai Tadbir dan Diplomatik)diisi oleh lulusan Fakulti Sastera dan Sains Sosial Universiti Malaya. Wujudlah kelas menengah pentadbir Melayu yang berasal dari kampung.

Dasar Ekonomi Baru, Rancangan Malaysia dari yang pertama hingga kini , penubuhan institusi-institusi yang mendokong dasar membantu kaum Melayu dan Bumiputera banyak menyumbanmg kepada kestabilan politik dan ekonomi negara.

Melayu sudah leka. Melayu semakin lupa. Seperti zaman dulu, perang saudara, perebutan takhta antara adik-beradik keluarga diraja terus mewarnai suasana negara.

Maka kali ini Melayu disuruh bangkit semula. Bangkit untuk apa dan bangkit untuk siapa? Bangkitnya orang Melayu dikhuatiri oleh siapa?

No comments:

Post a Comment