Thursday, May 26, 2011

KERANA MU AZIZAH


Saya tidak mahu bercakap mengenai lelaki manakah yang menjadi watak utama dalam video yang rasanya tidak ada seorang pun rakyat Malaysia yang tidak tahu mengenainya sekarang ini.

Apa yang saya kagum ialah kesetiaan seorang isteri dan anak perempuan sanggup bersama-sama suami dan ayahnya dalam sebarang keadaan senang dan juga di kala susah.

Saya dulunya adalah peminat Anwar. Saya suka meniru gaya bahasa Anwar sekadar yang saya mampu dengan suara yang agak sengau namun cukup berpengaruh. Tapi pastinya suara dan gayabahasa, intonasi, di mana berhenti, di mana penekanan suara pada ayat sudah pasti lah dapat diikuti dengan cukup bertenaga oleh Mustaffa Kamil Ayyub dan Ezam Mohd Noor.

Ezam sudah meninggalkan perjuangan Anwar. Mustaffa Kamil Ayyub (maaf ya) saya dengar dari salah seorang bekas think tank Anwar pun macam sudah tidak mahu bersama lagi. Hingga hari ini, Mustaffa masih lagi dalam PKR.

Selalunya, seseorang pemimpin tidak akan dapat lari daripada dikaitkan dengan isteri. Reputasi seorang pemimpin kadangkala ditentukan oleh perangai isteri. Kalau isteri tidak pakai tudung maka agak sukar rasanya kalau si suami nak bercakap mengenai aurat. Begitulah peranan isteri dalam melengkapkan reputasi suami dalam membantu karier suami demi keluarga tercinta.

Teringat saya kepada sebuah buku kalau tak silap karangan Mohd Sayuti Omar yang menyiarkan foto Anwar yang baru sampai dari luarnegara mendokong anak gadisnya yang sangat comel Nurul Izzah. Begitulah mesranya "papa" dengan anak-anaknya.

Kisah yang menarik bagi saya ialah hebatnya Anwar dapat mencuri hati Kak Wan yang pada mulanya ditentang oleh bapa mertua persis cerita Hindustan.

Kesetiaan Kak Wan teruji bila nama keluarganya dicemar dengan tingkahlaku suami. Kak Wan tidak berganjak sebaliknya tetap membantu suami hingga ke peringkat antarabangsa.

Sudah tentu tidak memeranjatkan bila ditanya mengenai video Kak Wan tetap akan mempertahankan kesucian suami. Bertuah Anwar mendapat isteri sepertinya..kalau Anwar benar maka Kak Wan seorang isteri yang sangat setia kalau sebaliknya Kak Wan sanggup berkorban demi maruah keluarga yang sangat dicintainya..

Kalau bukan Kak Wan menjadi isteri Anwar belum tentu keadaan akan menjadi seperti ini..

No comments:

Post a Comment