Sunday, June 26, 2011

ZUNAR DAN KARTUN








Dulu kita kenal kartunis Lat. Lat atau nama sebenarnya Mohd Nor (kini bergelar Datuk) layak digelar kartunis rakyat kerana membawa citarasa sekaligus melibatkan sejarah orang Melayu dulukala melalui lakaran kartun beliau yang menarik serta mempunyai identiti tersendiri.

Walaupun Lat juga mengkritik tapi rasanya kritikan Lat tersebut tidaklah sehingga menyakitkan hati pembacanya dari pelbagai lapisan masyarakat.

Kini zunar muncul dengan kritikan yang kadangkala mengguris jiwa dan raga sebahagian rakyat Malaysia.

Zunar pernah melukis kartun mengenai Tun Dr Mahathit dengan judulnya "Hidung". Kartun tersebut kemudiannya telah dibukukan. Tak pasti samada laris atau tidak.

Kalau kita lihat kartun yang dihasilkan oleh Zunar, ianya tidak lebih daripada sekadar "menceritakan" dan jarang dapat "mempertahankan" pegangan pembangkang.

Apa yang disebut oleh pemimpin pembangkang ataupun apa yang menjadi pandangan penyokong pembangkang dilakarkan melalui kartunnya namun tidak ada satu pun hujjah-hujjah yang meyakinkan dapat kita terima selain dari sekadar hiburan untuk mentertawakan bagaimana ceteknya pemikiran pembangkang.

Kita mesti bijak mentafsir kartun Zunar..ianya bukan hujjah yang dapat dipegang sekadar hanya menampakkan kebodohan atau kebebalan pembangkang dalam menanggapi isu..
namun saya ingin bertanya..tidak adakah kartunis kita yang boleh melawan Zunar..?

No comments:

Post a Comment