Wednesday, November 18, 2009

REMAJA MELAYU SINGAPURA

Kita dikejutkan dengan cerita kononnya ramai remaja Melayu sudah bersedia untuk menukar agama mereka daripada agama Islam kepada agama Kristian.Nasib masih menyebelahi umat Islam di Malaysia kerana ianya dijamin dalam Perlembagaan Persekutuan iaitu takrifan atau definasi Melayu dikaitkan dengan Islam ..Ini berbeza dengan negara jiran Singapura dan Indonesia. Bacalah tulisan mengenai orang Melayu di Singapura dan krisis identiti remaja Melayu di sana..


KRISIS IDENTITI GENERASI MUDA MELAYU SINGAPURA
Oleh NAZRULLAH ROSLI

GENERASI muda Melayu Islam Singapura kini berdepan dengan krisis identiti yang semakin serius dan bercelaru. Terdedah dengan cara hidup lebih terbuka di negara republik yang mengamalkan dasar liberal itu menyebabkan jati diri mereka seakan terhakis.
Bagi kebanyakan yang berorientasikan pendidikan Barat, cara hidup bersandarkan nilainilai dan budaya kaum itu sendiri semakin dipinggirkan secara ‘halus’ dan bukan menjadi satu keutamaan lagi.
Bahasa, amalan cara hidup bercirikan kemelayuan, aspek budaya tidak lagi menjadi ‘sesuatu’ yang penting.
Pengaruh budaya Barat pula turut memainkan peranan cara bersosial dan kehidupan anak-anak muda Melayu generasi baru di negara itu.
Perkara itu sebenarnya sudah banyak diperkatakan sebelum ini dan bukan benda baru.
Tetapi apabila disuarakan sendiri oleh menteri bertanggungjawab dalam menjaga hal ehwal kira-kira 450,000 masyarakat Melayu Islam Singapura, Dr. Yaacob Ibrahim, ia sesuatu yang menarik perhatian penulis.
Malah, dalam pertemuan dengan sekumpulan wartawan Malaysia yang menyertai program lawatan anjuran kerajaan negara berkenaan baru-baru ini, pemimpin utama masyarakat Melayu di negara itu mengakui beliau tidak dapat menyembunyikan kebimbangannya berhubung perkara tersebut.
Katanya, wujud golongan muda Melayu kelas pertengahan di negara itu hampir hilang nilai-nilai budaya dan corak kehidupan ‘Melayu’ mereka, kesan daripada pertembungan budaya bebas.
Kebimbangan Yaacob itu ada asasnya kerana sepanjang penulis berada selama lima hari di negara itu, penampilan anak-anak muda Melayu khususnya yang berpendidikan dan berjawatan tinggi, baik di sektor swasta mahupun pejabat kerajaan kadang-kala amat ‘sukar’ dikenali.
Penulis sempat bertemu dengan Nina Abdul Wahid, gadis Melayu Islam Singapura berusia awal 20-an yang bekerja di pejabat perkhidmatan awam di negara republik itu.
Gadis itu antara ribuan lagi contoh anak Melayu generasi muda masa kini Singapura – bercita rasa baru, moden dan progresif.
Malah seperti anak-anak muda termasuk kaum-kaum lain, Nina terpaksa bersaing dalam sistem terbuka meritokrasi dan layanan sama rata baik dari segi pendidikan, kerjaya dan lain-lain dalam memenuhi tuntutan survival.
Mereka juga merupakan kumpulan sokongan yang menjadi aset penting kepada masa depan pemerintah negara itu.
Penulis akui semua yang ada pada Nina termasuk kebolehan bekerja secara profesional, berkomunikasi, cekap selain fasih berbahasa Inggeris sememangnya hebat bagi gadis tersebut.
Bagaimanapun, ‘kewibawaan’ Nina seperti ada harga yang harus dibayar.
Dalam mengejar profesionalisme, antara disedari atau tidak, gadis itu sebenarnya antara ribuan anak Melayu di negara itu yang diorientasi pemikiran mereka agar lebih bersikap ‘terbuka dan bebas dalam semua hal’ termasuk cara bergaul, bekerja dan bersosial.
Mereka tidak lagi berkomunikasi dalam bahasa ibunda sesama mereka walaupun bersama keluarga. Mereka lebih mengutamakan bahasa Inggeris, malah cara hidup mereka turut berubah beroreintasikan Barat.
Dalam mengejar kemewahan, golongan itu tidak lagi mengamalkan kehidupan Melayu. Malah selera pemakanan dan selera berfesyen juga lebih menjurus kepada ke-Baratan yang dianggap lebih “maju dan ada kelas”.
Malah, Yaacob mengakui masalah itu turut berlaku di dalam keluarganya sendiri apabila anak-anak beliau enggan berkomunikasi dalam bahasa ibunda di rumah.
‘‘Saya terpaksa bercakap bahasa Inggeris kerana anak-anak saya enggan bercakap bahasa Melayu di rumah,” katanya.
Malah katanya lagi, anak-anaknya turut meminta guru mengajar agama dalam bahasa Inggeris.
Bagi golongan anak muda Melayu yang tercicir baik daripada segi akademik dan agama pula, mereka lebih terdedah dengan gaya hidup budaya Barat yang melampau tanpa sebarang ‘gangguan.’
Dalam mengejar kehidupan yang lebih baik, suasana persekitaran yang moden dan pengaruh budaya bebas di sekeliling, kebanyakan generasi muda Melayu moden di negara itu dilihat tidak lagi mempedulikan sifat jati diri dan warisan budaya mereka.
Pada pengamatan penulis, generasi tua Melayu di negara itu masih lagi berpegang kepada cara dan nilai-nilai hidup mereka.
Namun anak-anak Melayu generasi baru dan moden di negara itu yang semakin terhakis identiti dan nilai-nilai ke-Melayuan mereka.
Penulis yang teruja untuk mengetahui sejauh mana sejarah Melayu ‘dipelihara’ di negara itu, sempat dibawa melawat ke Muzium Nasional Singapura.
Tidak dinafikan muzium itu masih menyimpan sebilangan kecil artifak dan juga beberapa dokumentasi sejarah Melayu di Singapura.
Tetapi tidak banyak yang dapat dilihat lebih-lebih lagi kisah sejarah kesultanan Parameswara yang menjumpai Singapura yang dulunya dikenali Temasik.
Hanya filem-filem Melayu klasik termasuk arahan Tan Sri P. Ramlee yang ditonjol dan ditayangkan di bilik-bilik khas di dalam muzium itu bagi membolehkan pengunjung menghayati ‘kisah-kisah silam’ orang Melayu di negara itu.
Kebetulan, dalam menonton slaid filem-filem Melayu klasik itu, penulis teringat filem warna Hang Tuah yang turut ditayangkan.
Ungkapan dialog hulubalang terbilang Melayu itu, “Takan Melayu Hilang Di Dunia” menarik perhatian penulis.
Memang benar kata Hang Tuah, Melayu takkan hilang, tapi bagi generasi muda Melayu Singapura, mereka tetap berhadapan kehilangan identiti, budaya, jati diri malah agama, sekiranya masih leka dibuai kemewahan, keseronokan cara hidup tidak menggambarkan identiti Melayu dalam keterujaan budaya bebas Barat.
Itukah yang dimahukan oleh mereka?
PENULIS ialah Penolong Pengarang Berita
Utusan Malaysia

1 comment:

  1. Sikap Melayu Malaysia kadang kadang keterlaluan dan menyesatkan warga Melayu Singapura. Jangan menuding jari , apa salah berbahasa Inggeris di rumah, itu adalah kemahiran berbahasa selain diri sendiri adalah sememangnya Melayu.

    ReplyDelete