Friday, November 27, 2009

HARI RAYA QURBAN

Hari ini adalah Hari Raya Korban pertama dalam hidup kami tanpa abah. Abah telah bersemadi di sisi Pencipta mulai 25 Oktober 2009. Masih teringat sewaktu hidup abah, aku memandu kereta untuk Solat Sunat Aidiladha, kami adik-beradik lelaki akan bertakbir mengikut abah sepanjang perjalanan ke masjid kebiasaannya kami solat di Masjid Jamik Raja Tun Uda, Seksyen 16, Shah Alam selepas abah bersara.

Aku solat sunat di Masjid Negeri Selangor, Shah Alam yang sepanjang masa pembinaannya, abah masih bertugas sebagai Pengarah Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS). Waktu itu, Negeri Selangor di bawah pimpinan Tan Sri Muhammad bin Hj Muhammad Taib, Menteri Besar Selangor. Rasanya waktu itu JAIS memang sudah terkenal dan sering mendapat liputan akhbar walaupun mungkin isunya sudah berbeza kini. Aku tidak pasti samada keratan akhbar yang dibuat dulu mengenai Pengarah JAIS oleh keluarga kami (waktu itu tiada kemudahan komputer yang canggih seperti pada hari ini) masih tersimpan untuk rujukan kemudian hari termasuk usaha untuk membukukan riwayat hidup abah.

Adik bongsuku, Imam Hj Basyiruddin al-Hafiz menunaikan solat di Masjid Klang tempatnya bertugas. Adik lelaki seorang lagi solat di Puchong bersama mertuanya.

Kami 3 adik-beradik lelaki Solat Jumat di Masjid Klang tetapi kebetulan solat tersebut diimamkan oleh imam yang lain (bukan adik bongsuku). Selepas solat Jumaat, aku membaca Surah Yasin menggunakan mashaf al-Qur'an masjid berkenaan.

Adikku Imam Basyir kemudiannya mengajak makan sup lembu yang dikorbankan di masjid itu dan kami pun makan dalam bilik rehat pegawai masjid.

Petang dan malam, anak-anakku membantu ibu saudara mereka menyediakan cenderahati perkahwinan Imam Basyir pada bulan Disember akan datang.

Hari Sabtu iaitu Hari Tasyrik 11 Zulhijjah, perancangan asal keluarga kami untuk mengadakan Majlis Tahlil telah diubah di mana makanan dihantar ke Surau Seksyen 9, Shah Alam dan Masjid Raja Tun Uda, Seksyen 16 sebagai santapan mereka yang bekerja untuk ibadah korban di kedua-dua masjid dan surau.

Pagi Ahad, aku bersama adik-adik lelaki, Fakhruzzaman, Imam Basyir, ibu dan isteriku menziarahi pusara abah dan aku mengetuai bacaan Yasin dan Tahlil untuk abah buat pertama kali di maqam abah. Selalu aku membaca Yasin serta Tahlil dari kejauhan.

Kami akan ke Shah Alam lagi bulan Disember ini untuk Majlis Perkahwinan Imam Hj Basyiruddin bin Dato' Hj Mahmad Muhtar al-Hafiz. Adik bongsu ini yang mewarisi keilmuan dan ciri-ciri ulamak yang abah harapkan.

Ya Allah! Lindungilah keluarga kami dari sebarang malapetaka dan bencana dari musuh-musuh kami. Semoga Qunut Nazilah yang dibaca akan memusnahkan mereka yang irihati dan dengki. Amin Ya Rab al-Alamin. Wassalam.








1 comment: