Sunday, November 1, 2009

BERDOA ADALAH IBADAH

Dalam Surah Fussilat ayat 51, Allah menyebutkan bahawa manusia apabila mendapat nikmat lupa untuk berdoa tetapi apabila ditimpa kesusahan memohon doa kepada Allah. Sepatutnya manusia yang beriman memanjatkan doa kepada Allah Taala samada di waktu senang mahupun di waktu susah.

Contoh manusia yang sentiasa mengingati Allah di kala mendapat nikmat yang sangat banyak ialah Nabi Allah Sulaiman a.s. Baginda adalah Nabi, Rasul, Raja dan memiliki kekayaan. Baginda bukan sahaja memerintah manusia bahkan juga memerintah golongah jin. Nabi Ayyub a.s. pula merupakan contoh manusia yang sentiasa berdoa kepada Allah di kala suka dan di waktu duka.

Makbulnya doa adalah hak Allah s.w.t. namun sebagai hambaNya marilah kita berusaha supaya doa kita diterima Allah dengan mengamalkan beberapa perkara antaranya:

1. Pastikan makanan dan minuman serta pakaian kita datang dari sumber yang halal. Ada hadis menyebutkan doa seorang yang makanan dan pakaiannya haram, Allah tidak akan memperkenankan doanya.

2. Membersihkan dan menyucikan diri kita zahir dan batin. Membersihkan diri dengan berwuduk dan menyucikan batin dengan berzikir dan beristighfar.

3. Membanyakkan pujian kepada Allah Taala kerana hanya Allah sahaja yang memperkenankan doa hambaNya. Kita memuji dengan menggunakan nama-nama yang terkandung dalam Asma'ul Husna.

4. Jangan lupa berdoa dengan membaca selawat kepada Nabi Muhammad s.a.w.n

5. Mencari waktu yang hening untuk berdoa seperti sepertiga malam.

6. Kalau boleh berdoa dengan mengunakan doa yang dibaca oleh Rasulullah s.a.w. (ma'thur). Namun tidak ada salahnya berdoa dengan menggunakan bahasa kita sendiri.

6. Mintalah doa kepada Allah yang sepadan dengan kita dan jangan meminta sesuatu yang tidak masuk akal.

Manakala golongan yang tidak ditolak doanya oleh Allah Taala:

1. Ibubapa yang mendoakan kesejahteraan anak-anaknya.

2. Doa orang yang dizalimi atau teraniaya.

3. Doa pemimpin yang adil.

4. Orang yang berjuang pada jalan Allah (Fi Sabilillah) contohnya para pendakwah.

5. Orang-orang yang sedang berpuasa.

6. Anak-anak yang saleh dan salehah yang mendoakan kesejahteraan kedua ibubapa mereka.

Hanya Allah Maha Berkuasa memakbulkan doa.

No comments:

Post a Comment