Friday, November 20, 2009

DOA MAJLIS JAMUAN AKHIR TAHUN KEBIRU 2009


سْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ
الْـحَمْدُ للهِ الذِيْ بِنِعْمَتِهِ تَتِمّ ُالصَّالِـحَاتُ ، وَالصَّلاَة ُوَالسَّلاَمُ عَلَى رَسُوْلِنَا الأمِيْنَ وَعَلَى ءَألِهِ وَأصْحَابهِِ أجْـمَعِيْنَ

Kami berhimpun pada hari ini merafak sembah, mengirim doa, memohon restu, menyatakan setinggi-tinggi kesyukuran pada Mu atas segala nikmat kurniaan yang tidak ternilai.

Engkau Maha Mengetahui Ya Allah, sepanjang tahun 2009, kami telah berusaha sedaya upaya melaksana tugas mendidik anak bangsa sesuai dengan Falsafah Pendidikan Negara, menyampaikan ilmu berdasarkan sukatan pelajaran, berusaha membantu anak murid kami memahami konsep ilmu yang tersirat di sebalik yang tersurat bagi melahirkan hamba-hamba yang taat kepada agama Mu.

Justeru itu Ya Allah, kami mohon agar Engkau ampunkan dosa kami sekiranya kami tersilap dalam memberi makna, tersalah dalam menghurai fakta, terlanggar batas tutur kata dan adab bicara, tersasar dari landasan kebenaran, tersalah anggap terhadap anak didik kami dan kurang memahami kehendak mereka serta tidak berupaya menarik minat mereka supaya cintakan ilmu yang menjadi tugas utama profession kami.

Sekiranya usaha kami pada tahun ini tidak setimpal dengan apa yang sepatutnya kami curahkan, kami mohon ampun Ya Allah, berkatkanlah rezeki kami, halalkanlah pendapatan kami dan sekiranya masih berkurangan, sudi apalah kiranya Ya Allah Engkau tampungkan dengan ibadat-ibadat sunat serta amalan kebajikan yang kami kerjakan.

Kepada sahabat-sahabat kami yang akan mendirikan rumahtangga, kami mohon Engkau berkatilah mahligai yang akan mereka bina atas dasar taqwa. Ikatlah hati mereka dengan penuh kasih sayang sejati sebagaimana yang telah Engkau rapatkan antara Adam dan Hawa, antara Yusuf dan Zulaikha serta antara junjungan besar kita Nabi Muhammad s.a.w. dengan Sayyidatina Khadijah r.a. Kurniakan mereka dengan zuriat yang saleh dan salehah. Sinarilah kehidupan mereka dengan cahaya kebenaran di sepanjang mereka melayarkan bahtera kehidupan berumahtangga.

Kepada sahabat kami yang akan berhijrah, kami mohon agar Engkau cekalkan hatinya, berikan keselesaan kepadanya di tempat bertugas yang baru, capaikan hasratnya, semoga dengan penghijrahan ini akan lebih memberikan ruang waktu kepada keluarga tercinta.

Kami mohon kepada Mu Ya Rahim, Engkau tunjukkan kami jalan yang benar, tetapkan iman kami, tambahkan kecintaan kami kepada agama Mu, hidupkan kami dengan perasaan kasih ukhuwwah Islamiah, Engkau satukan hati kami, kukuhkan perpaduan antara kami, jadikan kami para guru yang mampu berbincang tanpa berbalah, berbeza pendapat tanpa sengketa, mempunyai jalinan kerjasama yang utuh serta jauhkan kami Ya Allah dari sifat-sifat mazmumah, dengki-mendengki terhadap pencapaian sesama sendiri, bermusuh-musuhan dan berpaling muka, tindas-menindas demi kepentingan diri sendiri sebaliknya Engkau campakkan ke dalam hati-hati kami perasaan ingin membantu agar yang ringan dapat dijinjing dan segala yang berat dapat dipikul secara bersama demi kecemerlangan organisasi kami.

للَّهُمَّ اجْعَلْ جَمْعَنَا هَذَا جَمْعًا مَرْحُوْمًا ، وَتَفَرُّقَـَنَا مِنْ بَعْدِهِ تَفَرُّقاً مَعْصُوْمًا ، وَلاَ تَجْعَلِ اللَّهُمَّ فِيْنَا
وَلاَ مَعَنَا وَلاَ مَنْ يَتْبَعُنَا شَقِيًّا وَلاَ مَطْرُوْدًا وَلاَ مَحْرُوْمًا
رَبَّنَا ءَاتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَة ً وَفِي الأخِرَةِ حَسَنَة ًوَقِنَا عَذَابَ النَّار
وَصَلَّى اللهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى ءَالِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلَّمَ ، وَالْحَمْدُلِلَّهِ رَبِّ العَالَمِيْنَ

No comments:

Post a Comment