Sunday, November 1, 2009

FIR'AUN HANYA MANUSIA BIASA

Dalam al-Qur'an dirakamkan kisah Nabi Musa dengan kedurhakaan Fir'aun. Nabi Musa diperintahkan Allah untuk berdakwah kepada bapa angkatnya sendiri iaitu manusia biasa yang mengaku dirinya Tuhan.

Fir'aun dan bala tenteranya telah mengejar Nabi Musa dan pengikutnya. Sesampai sahaja di Laut Merah, Nabi Musa kebingungan dan tidak tahu berbuat apa-apa. Baginda hanya menyerahkan kepada Allah Taala. Tentera Fir'aun semakin menghampiri.

Turun wahyu dari Allah Taala. Nabi Musa diperintahkan supaya memukulkan tongkat baginda ke air dan dengan kuasa Allah Taala Laut Merah terbelah. Nabi Musa dan pengikut baginda melintasi laut tersebut. Fir'aun dan tenteranya turut melintas untuk mengejar Nabi Musa tetapi akhirnya dia ditenggelamkan ke dalam Laut Merah akibat kedurhakaannya.

Terbelahnya Laut Merah membuktikan mukjizat Nabi Musa alaihis salam. Kisah ini bukan sahaja disebut dalam al-Qur'an tetapi juga disebut dalam kitab samawi yang lain.

Semua yang diceritakan dalam al-Qur'an benar belaka. Kajian saintifik zaman moden membuktikan kejadian yang benar dari segi dalil aqli sahaja namun ianya tetap benar walaupun tanpa kajian saintifik.

Al-Qur'an bukan sebuah kitab sejarah seperti kitab sejarah yang lain. Namun dalam al-Qur'an terdapat kisah-kisah umat terdahulu untuk dijadikan iktibar kepada umat terkemudian.

Saya ingin menarik perhatian kepada penemuan yang telah ditemui oleh seorang arkeologi, Ron Wyatt. Untuk selanjutnya boleh layari www.wyattmuseum.com. Beliau mendakwa telah terjumpa beberapa bangkai roda kereta tempur di dasar Laut Merah pada akhir tahun 1988. Mungkinkah itu roda kereta tempur Fir'aun yang tenggelam ketika mengejar Nabi Musa alaihis salam? Wyatt dan pasukannya juga menjumpai tulang-tulang manusia dan juga tulang-tulang kuda. Hasil ujian yang dilakukan oleh Stockholm University terhadap sisa tulang-temulang tersebut mendapati struktur dan rangka manusia berusia sekitar 3500 tahun yang lalu. Pandangan ahli sejarah menyebutkan bahawa peristiwa pengejaran Fir'aun berlaku sekitar zaman itu. Cuma hati-hati kerana Wyatt turut membawa petikan-petikan dari kitab Bible. Kita cuma mengambil iktibar daripada penemuannya sahaja sebagai seorang ahli arkeologi atau ahli kaji purba dan bukan aqidah Wyatt.

Di antara bangkai roda kereta kuda tersebut, ada sebuah roda yang jejarinya dibuat dari emas. Mungkin ini bangkai roda kereta yang ditunggangi Fir'aun.

Allah meninggalkan tanda di dasar Laut Merah untuk menjadi pengajaran kepada manusia.





No comments:

Post a Comment