Sunday, November 29, 2009

ISU BTN TIMBUL LAGI?

Saya dan keluarga sedang dalam perjalanan pulang dari Shah Alam ke Pekan Nanas, Pontian. Kami singgah di Restoran Jejantas, Ayer Keroh, Melaka untuk Solat Zohor, agenda makan di A & W dan berehat. Perjalanan sudah separuh kerana kami akan ke Benut terlebih dahulu. Sebelum berjuang berada dalam perbarisan panjang hanya untuk menikmati Rootbeer float dan coney dog (saya tak beratur tetapi menunggu tempat duduk supaya tidak dikebas oleh orang lain), kami lalu di kedai menjual makanan ringan dan cenderahati, tiba-tiba isteri saya menyuruh membeli akhbar Sinar edisi Melaka dan Negeri Sembilan.

Terpampang di muka hadapan akhbar Sinar, BTN atau 1 Malaysia. Lim Kit Siang cadang badan siasatan awam bebas selidik kursus. Pada ms 4 akhbar Sinar berkenaan, Pakatan Rakyat terus mendesak kerajaan menghentikan program Biro Tatanegara (BTN) yang didakwa menimbulkan perasaan benci dalam kalangan rakyat Malaysia.

Penasihat DAP, Lim Kit Siang berkata, mesyuarat khas Kabinet amat perlu untuk menubuhkan badan siasatan awam bebas dan menyiasat program BTN yang disifatkannya tidak selaras dengan konsep 1 Malaysia yang diasaskan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak. Lim Kit Siang rupanya menulis dalam blognya, "Kerajaan harus membuat keputusan samaada menghentikan program BTN atau Najib membuat pengumuman secara terbuka mengakui kegagalan dan membuang slogan 1 Malaysia yang dilaung-laungkannya."

Kit Siang yang juga Ahli Parlimen Ipoh Timur mengecam Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir yang berkata sukatan program BTN harus didedahkan kepada awam.

Beliau mempersoalkan tindakan 'berdiam diri' pemimpin Barisan Nasional (BN) lain terutama menteri yang menjaga Indeks Pencapaian Utama (KPI), Tan Sri Dr Koh su Koon dan empat menteri dari MCA.

Saya rasa pelik dengan pihak pembangkang yang sentiasa mengecam BTN sebagai sebuah agensi kerajaan yang melaksanakan latihan berunsur kenegaraan kepada setipa lapisan masyarakat.

Mari kita kaji perkara ini dengan menggunakan akal logik. Kita kena guna logik kerana Kit Siang tidak faham kalau kita bercakap tentang sejarah dan tentang pemikiran mahupun mengenai budaya kerana kita sendiri dapat mendengar di Parlimen jelas bahawa bapa kepada Lim Guan Eng ini tidak pandai berhujjah sebenarnya. Kalau dia hebat berhujjah, dia akan mendengar orang lain bercakap di Parlimen dan kemudian membahas secara akademik. Tapi apa yang dapat kita saksikan ialah Lim suka memotong cakap orang, berhujjah tidak rasional dan todak pernah memikirkan kesan ucapannya yang tidak bernas itu kepada orang lain. Apa idea bernas yang pernah diutarakan olehnya?

Cuba kita lihat Tan Sri Lee Lam Thye. Tan Sri Lee pernah mencadangkan satu bentuk latihan bercirikan Malaysia namun tidak seperti kerahan tenaga seperti di Singapura bagi melahirakan remaja yang mempunyai semangat patriotik. Cadangan beliau ini dikemukakan dalam Kongress Patriotisme anjuran bersama BTN dan UUM di Pusat Latihan KWSP di Bangi. Dalam ucapan penutup kongress, Tun Dr Mahathir, Perdana Menteri mencadangkan program yang kemudiannya dinamakan Latihan Khidmat Negara. Kalau jadi pembangkang pun, berilah idea yang bernas walaupun bahasanya kesat maklumlah jangan salahkan Lim, mungkin pencapaian Bahasa Melayu dalam peperiksaan di Malaysia pun tidak pernah lulus agaknya. Tapi apa yang kita dapat lihat, idea yang membangun tidak ada, bahasa pula kesat, tidak hormat orang lain berucap dan membantu rakan-rakannya yang lain membuat kecoh di dalam Dewan Rakyat yang mulia. Tetapi penyokongnya yang fanatik dari kaum Cina tidak peduli kerana yang bercakap itu adalah pemimpin kesayangan mereka?

Apa yang penting kepada Lim ialah dia dapat membakar dan menyakitkan hati kaum Melayu dengan tidak mengira apa yang diperkatakan itu betul atau tidak.

Dia cuba pula untuk melakukan provokasi kepada Tan Sri Koh Tsu Koon dan empat menteri dari MCA supaya menyokongnya pula.

10 tahun dulu pihak cauvinis Cina telah mengecam BTN. Mereka senyap apabila keadaan tidak memihak kepada mereka. Sekarang, kecaman mereka ini pula sudah mendapat sokongan daripada kaum Melayu sendiri. Inilah bahana agaknya kesan dunia tanpa sempadan.

Kerajaan Selangor pula kenapa takut dengan ceramah BTN? Bukankah mereka selalu melaungkan bahawa rakyat kini sudah matang dan mampu menilai mana yang baik dan mana yang buruk. Biarkan rakyat membuat pilihan kerana kini rakyat sudah cerdik, yang tetap bodoh ialah orang UMNO dan penyokong UMNO...rupanya bila rakyat sudah boleh berfikir dengan baik dan rasional, mereka suruh sebaliknya pula, semata-mata kerana rakyat sudah nampak tembelang DSAI dan PR. Ini cakap sudah terbalik...apa...macha..sudah tukar ka sekarannnggg....?

Agaknya Pakatan Rakyat sedang berfikir keras sekarang bagaimana nak membetulkan keadaan rakyat yang sudah matang berfikir.

Mereka nak sekat kursus BTN. Sedarkah PR berapa ramai pegawai kerajaan yang sudah jelas menunjukkan soongan kepada parti pembangkang, terang-terang menampal sticker di cermin kereta terang-terangan, memasang bendera parti pembangkang di rumah tetapi masih menjolok hujung bulan di ATM mengeluarkanj gaji kerajaan BN untuk membayar ansuran kereta import, membayar tuisyen anak dan memberi makan bersuap-suap nasi dan adakalanya menjamu selera anak-anak di KFC, A&W, Pizza Hut dengan gaji kerajaan yang kamu kutuk habis-habisan..

Sejarah kejatuhan Melaka dipelajari dari kecil hingga dewasa bahkan dapat masuk ke universiti pun dengan tajuk dan bab Melaka kerana nak masuk fakulti lain tidak layak, tetapi tidak mau belajar dari sejarah. Apakah kamu tidak berfikir?

Kepada Lim Kit Siang, baiklah memikirkan perkara lain termasuk bersedia menghadapi segala kemungkinan.. Wassalam.









No comments:

Post a Comment