Wednesday, November 11, 2009

SEMINAR KECEMERLANGAN PENDIDIKAN ISLAM

Pada Hari Rabu 11 November 2009, saya mendengar ceramah dalam Seminar Pendidikan Islam di SMK Ayer Baloi, Pontian.

Antara pengisian yang terdapat dalam majlis tersebut:

Keutamaan menghadiri Majlis Ilmu:

-satu detik berada dalam Majlis Ilmu seolah mendirikan solat sunat 100 rakaat

-berada dalam satu Majlis Ilmu seolah mendirikan solat sunat 1000 rakaat

-berada dalam satu Majlis Ilmu seolah menziarahi 1000 kematian sedangkan kalau kita mendirikan satu kali solat jenazah ganjarannya adalah sebesar Bukit Uhud. Rasulullah s.a.w. pernah berkata kepada para sahabat," Inilah Bukit Uhud yang aku cinta dan Bukit Uhud pun cinta kepada aku." Seorang sahabat Mus'ab bin Umair seorang pemuda yang kaya akhirnya gugur syahid di Bukit Uhud dalam keadaan kalau ditarik kain untuk menutup kepala maka akan kelihatan kakinya dan kalau ditarik kain untuk menutup kakinya nescaya akan kelihatan kepalanya. Begitulah agungnya Bukit Uhud dalam Islam dan perjuangan Rasulullah s.a.w.

-Hadir dalam satu Majlis Ilmu seperti menziarahi 1000 orang sakit.

Rukun Majlis Ilmu:

-Niat kerana Allah

-Lapang dada untuk menuntut ilmu. Saidina Ali karramallahu wajhah pernah bangun untuk menghormati seorang Yahudi tua. Lalu sahabat bertanya kepada Saidina Ali,"Kenapakah kamu bangun untuk menghormati lelaki Yahudi tua itu?" Ali menjawab,"Dialah guru aku yang mengajar aku ilmu biologi iaitu bagaimana untuk mengenali anjing yang sudah baligh atau belum."

-Sedia bertindak untuk berubah sikap. Sikap yang perlu diubah ialah sikap malas.

No comments:

Post a Comment