Tuesday, November 17, 2009

NOSTALGIA KOLEJ ISLAM KLANG

Dalam perkembangan pendidikan agama Islam di tanahair, penubuhan Kolej Islam sangat signifikan. Ianya menjadi mercu tanda kepada kedaulatan perkembangan Islam itu sendiri.


Segalanya bermula dengan penubuhan Kolej Islam Malaya (KIM). KIM ditubuhkan bagi memberi peluang kepada pelajar-pelajar aliran agama untuk meneruskan pengajian di peringkat tinggi. Kolej Islam Malaya adalah sebuah pusat pengajian tinggi yang menawarkan Sijil Tertinggi Kolej Islam Malaya yang setaraf dengan B.A. Universiti al-Azhar. Pelajar yang bergraduat dari Kolej Islam Malaya diterima masuk untuk meneruskan pengajian ke peringkat sarjana di Universiti al-Azhar seperti Prof Dato' Dr Haron Din, Dr Daeng Sanusi Daeng Mariok dan lain-lain lagi.


Apabila Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) ditubuhkan, Kolej Islam Malaya diserapkan menjadi sebuah fakulti dan dinaiktaraf sebagai Fakulti Pengajian Islam. Kolej persediaan di Klang telah diambil alih oleh Kementerian Pelajaran dan dijadikan sebuah sekolah berasrama penuh. Pelajar-pelajar yang mendapat keputusan cemerlang dalam peperiksaan SRP ditawarkan ke Kolej Islam Klang.


Saya mula mendengar nama Kolej Islam Klang pada tahun 1975 sewaktu mendengar siaran langsung pertandingan akhir perbahasan bagi merebut Piala Perdana Menteri (PPM). Kepetahan pidato para pembahas dari Kolej Islam Klang sangat memukau. Nama-nama seperti Ilias Zakaria (kini Pengarah Pusat Islam,Fadhlullah Hj Shuib (pernah menjadi calon pilihanraya umum termuda), Othman Desa (bekas Setiausaha Politik Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi), Allahyarham Datuk Abd Kadir Daud (Yang Berhormat di Melaka) adalah antara nama-nama yang terkenal. Pembahas-pembahas lain seperti Idris Hj Ahmad (Ketua Penerangan PAS Pusat), Hj Shabudin Yahya sedang menempa nama nampaknya dalam arena politik negara.

Mari kita lihat penglibatan alumni Kolej Islam dalam pilihanraya:

Perlis

Dato' Dr Haron Din (PAS) Parlimen Arau
Ustaz Adnan Fadzil (PAS) DUN Guar Sanji

Kedah

Hj Idris Ahmad (PAS) Parlimen Jerlun
Ustaz Nasir Zakaria (PAS) Parlimen Padang Terap
Datuk Othman Desa (UMNO) Parlimen Sik
Dr Mohd Hayati Othman (PAS) Parlimen Pendang
Ustaz AbdGhani Ahmad (PAS) DUN Ayer Hitam
Dr Mohd Rawi Abd Hamid (UMNO) DUN Ayer Hangat, Langkawi
Datuk Hasbullah Lebai Isa (UMNO) DUN Jeneri

Pulau Pinang

Mohd Yusmadi Mohd Yusoff (PKR) Parlimen Balik Pulau
Hj Shabudin Yahya (UMNO) DU Permatang Berangan

Perak

Ustaz Mohd Ismi Mat Taib (PAS) DUN Belanja
Ustaz Zulkarnain Hassan (PAS) DUN Slim

Wilayah Persekutuan

Dr Lo'Lo' Ghazali (PAS) Parlimen Titiwangsa

Johor

Firdaus Mas'od (PAS) DUN Buloh Kasap, Segamat
Hasanuddin Mohd Yunos (PAS) DUN Rengit

Pahang

Ismail Mohd Said (UMNO) Parlimen Kuala Krau
Ustaz Yusof Embong (PAS) DUN Pancing
Ustazah Nuridah Salleh (PAS) DUN Tahan
Shafik Fauzan Sharif (UMNO) DUN Inderapura

Terengganu

Mohd Fauzi Muda (PAS) Parlimen Setiu
Datuk Hussin Awang (PAS) Parlimen Besut
Shamsul Iskandar (PKR) Parlimen Dungun
Datuk Rosol Wahid (UMNO) DUN Ajil
Mohd Ramli Noh (UMNO) DUN Tepoh
Alias Abdullah (UMNO) DUN Alor Limbat
Senator Nurdiana Shafie (UMNO) DUN Batu Buruk

Kelantan

Dr Asraf Wajdi Dusuki (UMNO) Parlimen Tumpat
Abdul Fatah Mahmood (PAS) Bukit Panau
Datuk Takiyuddin Hasan (PAS) DUN Bunut Payung
Dr Fadzli Hj Hasan (PAS) DUN Temangan

Nostalgia saya sewaktu belajar di KIK terhimbau kembali apabila saya membaca nama-nama yang terlibat dalam politik negara. Ketika itu hanya ada Kolej Islam, belum ada Sekolah Menengah Agama Wilayah dan sekolah-sekolah agama berasrama yang lain.

Hj Idris Hj Ahmad sahabat baik saya sejak dari KIK hinggalah kami bersama-sama melalui zaman remaja berulang-alik ke kuliah di Jabatan Dakwah dan Kepimpinan, Fakulti Pengajian Islam, UKM. Pernah juga dalam satu pasukan bahas di UKM dalam Debat antara varsiti pada tahun 1986. Ketika itu lagi, saya telah mengagak Idris akan menjadi orang hebat dalam politik satu masa nanti. Tahniah Idris. Semangat anda tidak pernah pudar apatah lagi padam tersirna dek kemilau yang lain. Kepetahan Idris masih berbisa hingga kini. Pemilihan beliau sebagai Ketua Penerangan PAS satu pilihan yang sangat tepat.

Datuk Rosol Wahid satu kelas dengan Idris Ahmad di KIK. Namun kini mereka berdua tidak sehaluan dalam parti politik.

Alias Abdullah satu kelas dengan saya. Beliau belajar undang-undang di UIA dan memang nampak sifat kepimpinan dari dulu lagi. Alias juga mewakili KIK dalam musabaqah tilawah al-Qur'an.

Ramli Noh junior saya di KIK dan juga UKM. Bila pihak pentadbir UKM mahu wajibkan siswa memakai topi keledar dalam kawasan kampus (sebelum itu pemakaian topi keledar tidak diwajibkan dalam kampus), Ramli Noh antara siswa yang terlibat mengadakan demonstrasi menentang peraturan baru itu. Ustaz Ramli pernah menjadi pensyarah di Pusat Pengajian Persediaan Seksyen 17, Shah Alam dan dengar khabarnya kemudian menjadi pentadbir agama di Terengganu. Saya tidak menyangka Ramli sanggup meninggalkan jawatan pensayarah untuk menjadi kadi kalau tak silap. Setiap manusia punya citarasa tersendiri.

Sebelum itu, nama Yusof Majid, pelajar terbaik matapelajaran Syariah KIK dan menjadi penuntut undang-undang UIA juga pernah menjadi Yang Berhormat.

Nampaknya lulusan Kolej Islam dipandang tinggi di Terengganu hingga diterima pengundi untuk menjadi wakil rakyat.

Hasanuddin Mohd Yunos satu batch dengan saya sewaktu mendaftar di KIK pada tahun 1980, saya beratur di belakang beliau. Bekas pengawas KIK yang kemudian melanjutkan pelajaran ke luarnegara di Tanah Arab. Saya bertemu semula dengannya di UTM Skudai semasa saya bekerja di BTN Johor dan beliau masih sebagai pensyarah.

Datuk Takiyuddin Hj Hasan adalah Ketua Pelajar KIK pada tahun 1981. Waktu itu saya di Tingkatan Lima. Saya berjumpa semula dengan beliau dalam Konggres Mahasiswa anjuran BTN dan UUM kalau tak silap pada tahun 2003.

Sewaktu saya melaksanakan kursus kepada Puteri UMNO Bahagian Sembrong di Kem Bukit Sagu, Kuantan, Pahang, saya terjumpa dengan Datuk Shahaniza Shamsuddin yang masih mengenali saya dan berbisik kepada Ketua Puteri UMNO Sembrong, "Itu senior aku"'

Alumni KIK memainkan peranan penting dalam politik negara. Kalau MCKK berbangga dengan Datuk Saifuddin Abdullah, KIK juga tidak kalah dengan pemimpin parti politik yang berkaliber. Semoga ilmu dan tarbiyyah yang ditimba dapat membantu negara mencapai Wawasan 2020. Wujudlah negara Baldatun tayyibatun wa rabbun ghafur..

Teringat kepada ustaz-ustaz KIK antaranya Ustaz Hussin Unang, Ustaz Hassan Md Yassin, Ustaz Hussin Awang, Ustaz Ku Abd Hamid Ku Abd Majid dan lain-lain...

Abang-abang senior antara lain Dr Zainuddin Jaafar (dengar khabar masih sakit dan saya tak berkesempatan lagi menziarahi), Dr Hazizan Md Noon, Dr Hassan Basri Awang Mat Dahan, Bashid Haron (gurubashid) dan lain-lain...ramai juga yang sudah bergelar Doktor Falsafah...












3 comments:

  1. Mun'em , tgk gambar lainlah....bila hang buang spek.

    ReplyDelete
  2. Selamat bertemu kembali saudara Rosley..ada apa-apa nak share berkenaan Persamaan dan perbezaan antara Ahli Sunnah wal Jamaah dan Syiah..hehe..

    ReplyDelete