Tuesday, October 20, 2009

MASA BELAJAR AGAMA TIDAK CUKUP?

Saya tertarik dengan artikel yang ditulis oleh Dato Salleh Majid, mantan Pengerusi BSKL yang tersiar dalam akhbar Utusan Malaysia.

Beliau memulakan artikel dengan menyebutkan bahawa masa yang diperuntukkan oleh sebahagian besar rakyat Malaysia untuk pengajian agama terlalu sedikit jika dibandingkan dengan masa yang diperuntukkan kepada pelajaran lain. Contoh yang diberikan ialah dalam jangkamasa 21 hingga 23 tahun, umur sebahagian rakyat Malaysia dihabiskan di sekolah hingga ke universiti. Sekiranya pelajar berkenaan hanya habis belajar setakat Tingkatan Lima, jangkamasa sebelas tahun dihabiskan di sekolah sebelum mereka menerjunkan dri ke alam pekerjaan. Samada 11 atau 23 tahun, masa yang diperuntukkan untuk pengajian agama dakwa beliau terlalu sedikit untuk menjadikan mereka Muslim sejati.

Pandangan ini ada pro dan kontranya mengikut sudut pandangan masing-masing. Kalau kita melihat kepada sukatan pelajaran dan jumlah masa yang diperuntukkan kepada subjek Pendidikan Islam oleh pihak Kementerian Pelajaran, sudah cukup untuk melahirkan pelajar yang memahami seterusnya menghayati Islam dalam kehidupan seharian. Di sekolah, bukan setakat kurikulum sahaja, bukan sekadar pengajaran dan pembelajaran sahaja, amali Pendidikan Islam juga akan dipantau, aktiviti-aktiviti yang terkandung dalam ko-kurikulum Pendidikan Islam juga dilaksanakan oleh pihak sekolah seperti Program Membudayakan al-Qur'an, Solat Hajat Mingguan dan Solat Hajat Perdana, Tazkirah, acara sambutan hari-hari kebesaran Islam seperti Maal Hjrah, Maulid al-Rasul dan sebagainya termasuk aktiviti-aktiviti yang dipertandingkan seperti Tilawah al-Qur'an, Syarahan Agama, Nasyid, pertandingan Marhaban serta Kompang Selawat yang sudah sampai ke peringkat kebangsaan mampu menjadikan seseorang ustaz atau ustazah di sekolah sibuk dengan aktiviti-aktiviti ke Islaman. Kursus Pengurusan Jenazah, Kursus Amali Haji dan Nadwah Kepimpinan Islam sudah biasa menghiasi taqwim perancangan sekolah.

Aktiviti di asrama sekolah lebih banyak bercorak keagamaan seperti Bacaan Yasin mingguan dan tahlil, Qiyamullail dan usrah. Lihat sahaja sekolah-sekolah berasrama termasuk asrama harian.

Ringkasnya, aktiviti yang disusun atur oleh pihak sekolah memberi tumpuan kepada penanaman dan penyemaian roh keagamaan ke dalam jiwa pelajar.

Namun sikap ibubapa yang lebih suka menaja tuisyen anak-anak mereka untuk subjek akademik berbanding subjek agama mungkin boleh diterima. Namun, permohonan masuk ke sekolah-sekolah menengah kebangsaan agama yang semakin meningkat adalah penanda aras minat ibubapa untuk meninggalkan waris yang taat kepada agama.

Cuma mungkin kita boleh berkongsi persoalan yang dtimbulkan oleh Dato Salleh Majid iaitu mengapa masih wujud fenomena ajaran sesat yang mempunyai pengikut termasuk dari golongan professional.

Mungkin ada beberapa faktor mengapa kumpulan ajaran sesat ini bisa meraih sokongan dan mengundang pengaruh yang kadang-kadang sukar untuk dibendung hingga boleh menjadi ancaman keselamatan negara.

Al-Arqam mampu meraih sokongan kerana kepercayaan dan keyakinan terhadap peribadi Asy'ari yang memukau. Personaliti beliau yang menarik menyebabkan al-Arqam menjadi isu besar negara satu ketika dulu.

Tuntutan kehidupan yang mendesak menyebabkan ibubapa tidak dapat menumpukan perhatian kepada pendidikan agama anak-anak. Ilmu tentang solat yang diajar di sekolah tidak dipraktikkan di rumah. Rumah yang lengang kerana ketiadaan ibubapa dimanfaatkan dengan menonton DVD lucah dan melayari laman-laman web yang merosakkan akal budi dan akhlak.

Trend kehidupan sekarang ini menuntut anak-anak diserah kepada pusat-pusat asuhan atau bibik yang didatangkan khas dari Indonesia. Maka cabaran menjadi lebih hebat lagi Cadangan supaya dilatih anak-anak tempatan menjadi pengasuh yang terlatih dan sesuai dengan budaya tempatan seperti yang pernah disuarakan sedikit masa dulu boleh diberi perhatian walau ianya perlu diperhalusi.

Sekiranya masalah penagihan dadah semakin berleluasa, bilangan GRO dan pengidap HIV/AIDS bertambah saban tahun, apakah kerana anak-anak ini tidak dididik di sekolah, tidak dipantau oleh ibubapa yang giat menghimpun kekayaan atau akibat dasar langit terbuka yang menyajikan hiburan tanpa henti dan tanpa sekatan keagamaan?

Apakah sukatan pelajaran yang disampaikan oleh ustaz dan ustazah terlatih dengan ilmu psikologi dan pedagogi selama 11 tahun sekurang-kurangnya akan terus sirna hanya dengan wajah dan suara Ayah Pin dan Rasul Melayu?



1 comment: