Marilah kita ikuti sebuah kisah pada satu pagi di Kampung Murni, sebuah kampung yang masih menebal dengan budaya khidmat dan semangat setiakawan.
Di pagi yang hening dan syahdu, tiba-tiba kedengaran bunyi tabuh dipalu. Penduduk kampung yang sedang asyik dibuai mimpi nan indah bagaikan tersedar dari lamunan. Telinga dipasang betul-betul agar bunyi tabuh sesungguhnya bukan khayalan. Memang benar itu bunyi tabuh. Hati berdebar lalu tertanya, siapakah yang telah meninggal dunia? Kalau jumpa orang kampung, belum sempat bertanya sudah dikabarkan, si polan sudah pergi selamanya. Simpati rasa di hati lantas Fatihah dikirim di angin lalu. Moga Allah perkenankan restu. Biar roh teman sekampung diredai Pencipta.
Sewaktu sang suria baru menjenguk muka, orang kampung berziarah silih berganti. Takziah mencurah-curah berkongsi kesedihan keluarga tercinta. Bertafakur sekali lagi Fatihah dikirim, masa tidak dibazirkan lantas bergegas membuat persiapan.
Si pandai kayu menyiapkan keranda. Teman yang lain mengukur jenazah. Penggali kubur menghayun cangkul. Sahabat lain menyediakan kelengkapan mandi dan kain kapan. Rumah si mati tidak sunyi dengan bacaan Yasin mohon keampunan dan kesejahteraan.
Setelah urusan mandi dan kapan selesai, jenazah disolatkan tanda pengormatan terakhir. Diusung jenazah melalui jalan terakhir menuju tempat persemadian dengan mulut tidak henti-hentinya mengumat-ngamit ayat suci. Jenazah disemadi, talqin dibaca buat kesedaran, doa diiring penuh ikhlas buat bekal di sana nanti. Tanah perkuburan sunyi sepi. Mulut bagaikan terkunci. Hormat jenazah terasa di hati. Gurau senda di lain kali nanti. Tunduk semua penuh keinsafan mengaminkan doa penuh ketulusan. Giliran kita tak akan dimungkiri.
Jika kubur di tanah bukit, jenazah dimasuk ke liang lahad, wajah dihadap arah Qiblat, dikepal tanah buat penyandang agar tubuh jenazah tidak beralih ke tempat lain untuk dihadap.
Jika kubur di tanah gambut, keranda masuk bersama ke liang lahad, penutup keranda dibuka, jenazah dibuat mengiring ke arah Qiblat, tanah dikepal sebagai bantal, diselit keliling wajah, leher dan belakang badan jenazah hingga bisa mengadap Qiblat.
Semua orang kampung bersatu hati, masing-masing buat kerja sendiri, tidak ada hasad dengki, hari ini giliran dia, esok lusa panggilan untuk kita, mengadap Maha Pencipta kembali ke asal sedia ada. Hanya amalan bekalan kita.
Semua bekerja tanpa disuruh. Lupa sebentar sengketa durja. Mengapa tidak kita amal sentiasa? hanya menunggu waktu maut menjelma menjemput sesama kita. HANYA BILA TABUH DIPALU
Di pagi yang hening dan syahdu, tiba-tiba kedengaran bunyi tabuh dipalu. Penduduk kampung yang sedang asyik dibuai mimpi nan indah bagaikan tersedar dari lamunan. Telinga dipasang betul-betul agar bunyi tabuh sesungguhnya bukan khayalan. Memang benar itu bunyi tabuh. Hati berdebar lalu tertanya, siapakah yang telah meninggal dunia? Kalau jumpa orang kampung, belum sempat bertanya sudah dikabarkan, si polan sudah pergi selamanya. Simpati rasa di hati lantas Fatihah dikirim di angin lalu. Moga Allah perkenankan restu. Biar roh teman sekampung diredai Pencipta.
Sewaktu sang suria baru menjenguk muka, orang kampung berziarah silih berganti. Takziah mencurah-curah berkongsi kesedihan keluarga tercinta. Bertafakur sekali lagi Fatihah dikirim, masa tidak dibazirkan lantas bergegas membuat persiapan.
Si pandai kayu menyiapkan keranda. Teman yang lain mengukur jenazah. Penggali kubur menghayun cangkul. Sahabat lain menyediakan kelengkapan mandi dan kain kapan. Rumah si mati tidak sunyi dengan bacaan Yasin mohon keampunan dan kesejahteraan.
Setelah urusan mandi dan kapan selesai, jenazah disolatkan tanda pengormatan terakhir. Diusung jenazah melalui jalan terakhir menuju tempat persemadian dengan mulut tidak henti-hentinya mengumat-ngamit ayat suci. Jenazah disemadi, talqin dibaca buat kesedaran, doa diiring penuh ikhlas buat bekal di sana nanti. Tanah perkuburan sunyi sepi. Mulut bagaikan terkunci. Hormat jenazah terasa di hati. Gurau senda di lain kali nanti. Tunduk semua penuh keinsafan mengaminkan doa penuh ketulusan. Giliran kita tak akan dimungkiri.
Jika kubur di tanah bukit, jenazah dimasuk ke liang lahad, wajah dihadap arah Qiblat, dikepal tanah buat penyandang agar tubuh jenazah tidak beralih ke tempat lain untuk dihadap.
Jika kubur di tanah gambut, keranda masuk bersama ke liang lahad, penutup keranda dibuka, jenazah dibuat mengiring ke arah Qiblat, tanah dikepal sebagai bantal, diselit keliling wajah, leher dan belakang badan jenazah hingga bisa mengadap Qiblat.
Semua orang kampung bersatu hati, masing-masing buat kerja sendiri, tidak ada hasad dengki, hari ini giliran dia, esok lusa panggilan untuk kita, mengadap Maha Pencipta kembali ke asal sedia ada. Hanya amalan bekalan kita.
Semua bekerja tanpa disuruh. Lupa sebentar sengketa durja. Mengapa tidak kita amal sentiasa? hanya menunggu waktu maut menjelma menjemput sesama kita. HANYA BILA TABUH DIPALU
No comments:
Post a Comment