Friday, November 16, 2012

TIP MAKANAN MENCERDASKAN OTAK

Otak merupakan anugerah Allah s.w.t. kepada manusia. Dengan akal manusia berbeza dengan haiwan. Kita mestilah menjaga nikmat otak dan akal yang diberikan kepada kita. Kalau bukan kita siapa lagi yang nak menjaganya, ye tak?

Dalam ruangan ini, saya ingin fokus kepada makanan yang insya Allah akan dapat membantu kita untuk mendapatkan otak yang cerdas.


1.       Coklat.

Kajian saintifik mendapati coklat atau koko sangat berkhasiat untuk otak kita. Ini adalah kerana coklat mampu meningkatkan aliran darah ke otak dan ianya vboleh member kecerdasan kepada otak kita.bukankah coklat ini uga rasanya enak?

2.       Madu.

Madu digelar Raja Ubat kerana mampu menyembuhkan pelbagai penyakit. Madu juga mampu meningkatkan ingatan dan kecerdasan serta dapat menghindarkan kepenatan pada otak kita yang melakukan banyak kerja seharian.

3.       Susu segar.

3 elemen yang mampu membantu pertumbuhan badan dan otak kita ialah air, keju dan lemak. Selain membekalkan kalsium kepada tulang, susu juga boleh menguatkan ingatan, memberi tenaga fizikal dan mental juga ianya adalah penawar bagi menghindarkan masalah lupa.

4.       Kismis

Kismis terkenal dapat membekalkan zat besi untuk menambah darah bagi memastikan bekalan oksigen cukup untuk keperluan otak. Bila oksigen mencukupi maka masalah mengantuk, selalu lupa, lembab dan lemah dalam berfikir dapat diatasi dengan izin Allah.

5.       Telur.

Salah satu makanan yang menyumbang kepada kecerdasan otak ialah telur. Ia mengandungi pelbagai khasiat seperti protein, mineral, vitamin, kalsium dan zat besi. Kuning telur bukan sahaja mampu mengatasi kelemahan tenaga fizikal tetapi juga tenaga minda.

6.       Daun salad.

Mengambil daun salad dapat membantu menghilangkan rasa dahaga dan melancarkan sistem pernafasan. Sistem pernafasan yang lancar akan menyebabkan kita berasa lebih tenang dan mudah membuat ulangkaji pelajaran.

7.       Teh

Catechins adalah sejenis bahan yang terkandung dalam teh. Fungsinya ialah untuk mengekalkan kesegaran minda kerana ia bertindak sebagai ejen yang mampu merehatkan otak dan melawan keletihan mental. Baik kita amalkan minum secawan teh pada setiap pagi.

8.        Tiram.

Makanan laut ini boleh menajamkan fikiran seRta meningkatkan kebolehan mengingat kembali maklumat yang diperolehi derngan mudah. Tiram mengandungi zink dan zat besi yang membantu daya ingatan kita.

9.       Mangga

Buah yang sedap ini mengandungi khasiat yang baik untuk otak. Asid glutamik yang mencukupi dalam buah mangga berguna untuk meningkatkan daya ingatan.

10.   Air

Air berfungsi mengeluarkan kekotoran, membersih dan mengalirkan darah serta zat ke seluruh tubuh kita. Meminum air sebanyak 8 gelas sehari mampu membantu kecerdasan otak kita. Air juga dikaitkan sebagai bahan bagi mengelakkan penyakit.

Demikianlah Allah Taala memberi kita nikmat makanan dan minuman yang sekiranya digunakan dengan kaedah yang betul insya Allah akan dapat mencerdaskan otak kita. Selamat mencuba dan bertawakal kepada Allah.




No comments:

Post a Comment