Saturday, November 3, 2012

MALAYSIA BUKAN NEGARA SEKULAR

                                                         Dr Uthman el-Muhammady

1.     Islam ialah agama persekutuan.
2.   Raja-raja Melayu adalah ketua agama negeri masing-masing dan bagi negeri-negeri yang tidak beraja, ketua agama Islam ialah DYMM Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong.
3.   Ada pemimpin yang menyebutkan bahawa Islam adalah agama rasmi. Namun ianya bermaksud bahawa upacara agama Islam seperti sambutan hari kebesaran Islam dirayakan sebagai majlis rasmi kerajaan.
4.      Peruntukan dalam perlembagaan jelas mengatakan bahawa Malaysia bukan Negara sekular.
5.      Kesan penjajahan memberi impak seolah-olah Malaysia adalah sebuah negara sekular.
6.    Komponen Islam merangkumi aqidah, syariah, akhlak termasuklah juga aspek undang-undang dan peraturan. Konsep Negara Islam tidak boleh dilihat dalam aspek yang kecil sahaja lantaran Islam adalah al-Din yng syumul.
7.  Penjelasan mengenai Islam mesti diperhebatkan kepada semua rakyat Malaysia tanpa mengira pegangan atau ideologi masing-masing.
8.  Kita mesti fikirkan bagaimana untuk mewujudkan peluang pekerjaan bagi menangani masalah pengangguran sebagai satu cara mengelakkan manusia mencuri di samping tetap menghukum mereka yang bersalah.
9.  Begitu juga senario yang “merangsang seks” dalam masyarakat seperti siaran media cetak dan elektronik dihapuskan supaya masyarakat tidak terjebak ke dalam kancah perlakuan zina yang menjijikkan.
10. Malaysia merupakan tempat yang sesuai untuk berdakwah dan melaksanakan sistem hidup Islam samada ekonomi, pendidikan dan sebagainya.
11. Umat Islam yang berpengetahuan serta berketrampilan tidak seharusnya saling menyalahkan antara satu sama lain sebaliknya mesti bekerjasama bagi memartabatkan Islam dalam negara.  



No comments:

Post a Comment