Tuesday, November 6, 2012

SYAIR AYAH KEPADA ANAKNYA

Kasihnya ibu membawa ke syurga dan kasihnya ayah berkorban nyawa

Rasulullah s.a.w. menitiskan airmata baginda sewaktu mendengar seorang ayah bersyair seperti berikut. Hadis riwayat Ibnu Majah dan Abu Daud..

Ketika engkau lahir aku memberikanmu makan
Hingga engkau tumbuh dewasa
Aku selalu menjagamu
Engkau diberi minum daripada jerih payahku

Jika malam hari engkau ditimpa sakit
Maka, sepanjang malam aku tidak tidur
Berjaga memikirkan penyakitmu
Hingga tubuhku tidak bermaya kerana mengantuk

Seakan-akan aku yang sakit, bukan kau
Air mataku pun mengalir deras
Dan jiwaku bimbang kau akan mati
Padahal Dia tahu, bahawa ajal akan tiba sesuai masanya

Saat engkau mencapai usia dewasa
Saat di mana aku mengharapkan dirimu
Kau balas diriku dengan dengan kekejaman dan kekerasan

Seakan-akan engkau pemberi nikmat dan dermawan
Andai saja ketika tidak dapat kau penuhi hakku
Sebagai ayah
Kau perlakukan aku sebagai tetangga
Yang hidup berdampingan






No comments:

Post a Comment