Saturday, September 5, 2009

PILHANRAYA KECIL LAGI

Pilihanraya kecil muncul kembali. Kali ini dengan takdir Allah, wakil rakyat BN pula mengambil giliran meninggalkan dunia. Setiap yang hidup pasti akan mati demikian sunnah alam. Namun apa yang penting ialah orang yang hidup mesti meneruskan perjuangan. Kesedihan yang dirasai oleh keluarga si mati dan rakan-rakan rapat mungkin hanya seketika. Demikianlah resam alam yang mati dilupakan. Bahkan kematian seorang wakil rakyat akan menggelisahkan orang lain yang mungkin sampai rezeki mereka untuk mengambil giliran untk menjadi wakil rakyat seterusnya. Kalau ada rezeki tidak ada orang yang boleh menghalang apa yang telah tercatat dalam Luh Mahfuz.

Namun keadaan kini selepas PRU 12 menyaksikan kemenangan satu-satu Pilihanraya Kecil (PRK) akan memberi imej kepada parti-parti yang bertanding samada kerajaan mahupun pembangkang. Kemenangan BN akan memberi semangat untuk terus meyakinkan rakyat pada PRU 13 agar memberi nyawa kepada BN yang kini sedang sakit tenat menurut sesetengah orang. UMNO dikatakan sudah menopaus dan tidak relevan lagi. PRK terdahulu menyuntik semangat pembangkang untuk terus meletakkan calon kerana mereka yakin tidak akan hilang undi.

Kebetulan PRK terdahulu merupakan kawasan kubu kuat pembangkang. Keputusan PRK juga memihak kepada pembangkang. Jadi kita kata mana boleh lawan pemimpin BN duduk 16 hari sedangkan DSAI telah bertapak selama 28 tahun.

Kini ADUN Bagan Pinang pula meninggal dunia. Ujian besar kepada BN untuk terus mengekalkan kuasa di kawasan tersebut. Kalau BN menang, benarlah BN masih relevan di negeri-negeri lain. Kalau BN gagal mempertahankan kerusi kali ini, adakah ini pertanda awal bahawa hayat UMNO dan BN di Negeri Sembilan sudah tidak lama.

Ada orang mengatakan kepada saya bahawa Pahang dan Johor sahaja yang masih selamat sekarang ini. Ini mungkin pandangan yang serius. Johor kerana negeri kelahiran UMNO dan Pahang negeri Perdana Menteri. Kawan saya kata sediakan keranda dan talqin untuk UMNO. Masya Allah!

No comments:

Post a Comment