Sunday, September 27, 2009

JANGAN GUNA BAHASA KESAT DALAM KEMPEN

Alhamdulillah Tuan Guru Dato Nik Aziz Nik Mat mengingatkan mereka yang berkempen supaya tidak menggunakan bahasa yang kesat dalam siri kempen pilihanraya DUN Bagan Pinang. Agak saya bahasa kesat itu contohnya ialah menggunakan kalimah beruk, sesat, asabiyyah jahiliah termasuklah mendedahkan peribadi yang tidak elok untuk santapan khalayak ramai.

Semoga kempen-kempen sebelum ini termasuk pembangkang yang menggunakan kaedah al-maki wal hamun akan berbeza kali ini. Sudah tentu rakyat masih dapat mengingat siapakah penceramah yang gemar menggunakan style ini seperti mengatakan Mahathir terlalu berkuasa sebagai Tuhan, UMNO parti haram, UMNO parti sesat, fahaman UMNO sama dengan ajaran Ayah Pin, sanggup berdebat dengan UMNO supaya rakyat dapat tahu di mana kesesatan UMNO, UMNO lah yang enggan melaksanakan undang-undang hudud dan banyak lagi.

Retorik yang enak didengar bukan lagi menjadi penawar kepada permasalahan umat Melayu Islam. Hak Melayu Islam mesti dipertahankan dan apa yang mampu diperkuatkan. Takut nanti apa yang ada dalam Perlembagaan Persekutuan mengenai hak Melayu dan Islam pula akan terhakis sedikit demi sedikit dari kuasa orang Melayu.

Tok Guru perlu mengingatkan supaya para penceramah dari kelompok mana pun agar menelaah kitab Imam al-Ghazali Ihya' Ulumiddin mengenai bahaya lisan yang tidak bertulang. Semoga kempen orang Melayu akan lebih beradab. Orang bukan Melayu bertepuk tangan mendengar Melayu maki hamun sesama Melayu. Wassalam.

No comments:

Post a Comment