Sunday, September 27, 2009

INDIA MUSLIM

Golongan India Muslim pernah mengemukakan beberapa kali permohonan untuk menyertai Barisan Nasional melalui parti mereka KIMMA.

Parti KIMMA mahu berada dalam komponen Barisan Nasional bagi memperjuangkan nasib mereka dalam Barisan Nasional. Ini menunjukkan bahawa kaum India Muslim yakin kepada kerajaan BN. Mereka kaum India yang beragama Islam mungkin ada sedikit perbezaan dengan tuntutan kaum India yang beragama Hindu. Keadaan mereka tidak sama dengan orang Melayu yang dikira menganut Islam kesemuanya. Maka tuntutan orang Islam dikira juga sebagai tuntutan orang Melayu juga. Namun di kalangan orang India Muslim mereka juga ada tuntutan yang tidak sama seratus peratus dengan orang India beragama Hindu. Samada mereka Islam keturunan atau pun convert memeluk Islam.

Ini menunjukkan bahawa Islam boleh menjadi faktor penyatu umat di negara Malaysia. Sekiranya kita melihat kepada sejarah di negara India, ada di antara supai (tentera) Inid yang beragama Islam yang enggan menggunakan senapang tentera British kerana mendengar khabar peluru senapang disapu minyak khinzir. Perbalahan yang begitu panjang di India sendiri antara golongan Islam dan fanatik Hindu kerana faktor aqidah. Di negara yang ramai penganut Hindu itu juga, lahirnya ramai golongan Hafiz al-Qur'an. Pusat pengajian Islam tersohor di Deoband, Shahranpur menjadi tempat tumpuan menuntut ilmu termasuk oleh Tuan Guru Nik Aziz ketika muda dahulu. Pembunuhan Ghandi juga dikaitkan dengan ketidakpuasan hati golongan fanatik Hindu kerna kononnya Ghandi terlalu baik kepada orang Islam. Bukan niat saya untuk melagakan antara dua golongan kaum India ini sekadar ingin menunjukkan bahawa golongan India Muslim juga adalah antara kaum yang banyak menyumbang kepada sejarah negara. Bukankah Kesultanan Melayu Melaka juga ada hubungkaitnya dengan keturunan India Muslim dengan gelaran Mamak Bendahara..

Maka sewajarnyalah KIMMA diterima sebagai parti komponen Barisan Nasional..



No comments:

Post a Comment