Saturday, September 26, 2009

ASABIYYAH DAN SEMANGAT KEBANGSAAN MELAYU

Semangat kebangsaan Melayu dipertikaikan. Ada yang mengatakan semangat tersebut sama dengan asabiyyah iaitu semangat bersuku-suku atau berpuak-puak seperti amalan masyarakat Arab jahiliyyah dahulu.

Masyarakat Arab jahiliyyah dahulu tindas-menindas, sentiasa berperang bagi menegakkan kehebatan kabilah masing-masing. Peperangan demi peperangan berlanjutan namun mereka tetap akur dengan gencatan senjata tidak dibenarkan berperang dalam musim-musm tertentu. Setelah tamat tempoh berdamai, meraka akan teruskan peperangan antara kabilah.

Kedatangan Islam telah menyebabkan umat Arab bersatu. Perpaduan umat Arab di bawah panji-panji kerajaan Islam menyebabkan usaha dakwah keluar dari Tanah Arab boleh dilaksanakan hingga Islam tersebar dan menguasai dua pertiga dunia. Arab yang berpuak atau berkabilah bersatupadu hingga membawa risalah Islam seantero dunia. Malangnya, umat Arab masih lagi degil menyebabkan mereka dikuasai Amerika yang didalangi Israel.

Umat Melayu sewaktu penjajahan juga hidup berpuak-puak. Sebab itu British mudah campurtangan dalam Negeri-negeri Tanah Melayu. Rebutan takhta antara anak-anak raja memberi peluang kepada campurtangan British atas alasan kestabilan politik dan keselamatan negeri bagi menjamin aktiviti ekonomi berjalan lancar demi kepentingan mereka.

Peristiwa yang mula menyatukan orang Melayu ialah rancangan Malayan Union. Britsih selepas Perang Dunia Kedua ingin menyeragamkan pentadbiran Tanah Melayu. Ini bermakna Tanah Melayu akan menjadi mahkota jajahan (crown colony) dan terus dletakkan di bawah Pejabat Tanah Jajahan di London. Kalau ini berlaku, agama rasmi bagi agama Tanah Melayu ialah Kristian. Kuasa sultan-sultan sebagai Ketua Agama Negeri dihapuskan. Ada di antara Sultan-sultan telah menandatangani perjanjian penyerahan kuasa kerana diugut. Rakyat Melayu di seluruh negara telah bangkit menentang Gagasan Malayan Union. Sewaktu penjajahan, semangat kebangsaan Melayu telah menghalang Kristian dari menjadi agama anutan orang Melayu. Ajaran dari tok-tok guru memungkinkan ini berlaku.

Semangat kebangsaan Melayu ini kemudiannya telah menubuhkan parti kerana partilah yang akan memudahkan segala bentuk program penentangan terhadap penjajah dapat disusun dengan baik. Islam yang menjadi pencetus semangat jihad ingin membebaskan negara dari penjajah kafir.

Saya teringat sebuah lagu yang disebut oleh Pak Yazid Jaafar pendakwah bebas dari Kuala Lumpur suatu waktu dahulu, antara lagu yang dinyanyikan oleh ibu Bugis untuk mendodoi anak ialah "orang kafir ku bunuh mati' sebagai proses indoktrinasi sentimen bencikan penjajah. Semangat kebangsaan Melayu disinonimkan dengan perjuangan menentang orang kafir. Orang Melayu mesti memerintah sendiri membebaskan diri dari orang kafir demi mendaulatkan Islam.

Semangat kebangsaan Melayu kemudiannya telah memastikan agar kepentingan Melayu dan agama Islam dipertahankan dalam Perlembagaan Persekutuan. Perkara 3 (1) memaktubkan bahawa Islam sebagai agama bagi Persekutuan memandangkan nama negara pada ketika itu Persekutuan Tanah Melayu. Banyak keadaan yang berlaku dalam negara selepas itu termasuk penyebaran dakyah Kristian dapat dibendung dengan adanya Peruntukan tersebut.

Apa yang berlaku hari ini bukan disebabkan oleh semangat kebangsaan Melayu tetapi oleh ahli-ahli UMNO yang telah usang pemikirannya...mereka inilah yang disebut menopause..orang-orang muda harus disuntik semangat kebangsaan Melayu dengan memahami perjuangan dan perlembagaan UMNO...pemuda UMNO harus dilatih dengan berkesan..siapakah yang akan melatih...... Biro Tatanegara....itu lah agaknya BTN selalu dihentam oleh mereka....teruskan BTN tapi dengan ikhlas...wassalam...

No comments:

Post a Comment