Saturday, September 19, 2009

ISLAM PENGGANAS?

Pihak berkuasa mengesahkan melalui ujian DNA bahawa Nordin Md Top telah menemui ajalnya. Nordin yang telah menjadi buruan polis untuk sekian lamanya membuktikan kelicikannya dalam misi 'perjuangan' beliau. Akhirnya beliau kecundang. Namun menurut penyokongnya termasuk dalam kad Hari Raya saiz besar yang diedar di Masjid Jamik Pekan Nanas, Pontian memuatkan sajak penuh pengertian menandakan bahawa ratusan malah ribuan lagi Nordin akan mengocak ketenangan di tasik perdamaian.

Siapa Nordin? Orang Johor. Bangsa Melayu beragama Islam. Perjuangannya bersama-sama Jemaah Islamiah ialah untuk menubuhkan sebuah Daulah Islamiyyah. Daulah atau Negara Islam yang diperjuangkan masih belum wujud lagi. Bagi merealisasikan kewujudan Negara Islam mereka, kerajaan dan negara yang ada di Asia Tenggara mesti dihapuskan. Mereka tidak mahu Negara Islam Malaysia, Indonesia, Filipina, Myanmar dan sebagainya, tetapi mereka mahukan sebuah blok Islam yang diketuai hanya oleh seorang Khalifah Islam sahaja. Siapa khalifah yang mereka akan cadangkan serta lantik hanya mereka sahaja yang tahu. Oleh itu menurut pandangan ini, Kerajaan Malaysia mesti dijatuhkan. Sistem demokrasi berparlimen dengan Raja Berperlembagaan mesti ditumbangkan. Gabungan beberapa negara membentuk blok Islam ini sahaja yang mereka katakan Negara Islam sebenar atau hakiki bukan seperti yang ada sekarang. Mereka impikan sebuah Kerajaan seperti Bani Umayyah dan Bani Abbasiah dan mungkin sebuah blok Islam hebat seperti Turki Othmaniyyah.

Bagaimanakah rupa bentuk Negara Islam sebenarnya? Adakah Negara Islam berbentuk monarki (beraja) atau republik? Negara Islam Madinah tidak mempunyai raja. Negara Arab Saudi sekarang mempunyai raja. Mana yang betul? Menurut apa yang saya pelajari dalam subjek Tamadun Islam, sesebuah Negara Islam itu boleh ditampilkan samada dalam bentuk beraja, republik dan sebagainya asalkan mengamalkan syariat Islam. Wah melenting orang PAS terus menuduh mana ada syariat Islam dijalankan di Malaysia?

Sistem demokrasi berparlimen dan Raja berperlembagaan Persekutuan Tanah Melayu dan seterusnya Malaysia telah berjaya menggubal Perlembagaan Negara yang meletakkan Islam sebagai Agama Persekutuan. Ruang yang ada dalam apa jua sistem pemerintahan dimanfaatkan agar maruah agama terpelihara. Memperjuangkan peruntukan Islam dalam Perlembagaan Persekutuan tidak perlu pertumpahan darah. Hingga kini, maruah Islam dapat dipertahankan hanya kerana ada beberapa peruntukan dalam Perlembagaan yang tidak boleh dipinda lagi.

Sejarah telah menunjukkan ada negara yang dijajah oleh orang kafir meminta supaya tentera Islam menakluki negara mereka kerana mereka lebih rela berada di bawah pemerintahan Islam yang adil daripada berada di bawah pemerintahan kejam kafir.

Apakah ada negara bukan Islam hari ini yang mahu berada di bawah Nordin Md Top dan rakan-rakannya kerana terjamin keadilan dan kesamarataan?

Oleh kerana mereka orang Islam dan mengaku memperjuangkan Islam dengan cara mereka sendiri maka Islam dituduh sebagai agama pengganas.

No comments:

Post a Comment