Tuesday, September 29, 2009

UMAT ISLAM DI AMERIKA

Walaupun bilangan umat Islam di Amerika kini lebih ramai daripada pengikut agama Yahudi, mereka menghadapi pelbagai masalah dalam masyarakat Amerika yang majoritinya beragama Kristian. Bilangan umat Islam di Amerika pada tahun 2000 seramai 6 juta orang. Lebih sejuta orang menetap di California.

Laporan pada tahun 1993 menunjukkan telah wujud sebanyak 800 buah masjid dan bilangannya meningkat sehingga 2000 buah.

Orang-orang Islam yang mula-mula tiba di Amerika ialah golongan kulit hitam yang dirantai dan dijual sebagai hamba abdi mulai tahun 1530 di Afrika Barat. Mereka dijual kepada pedagang-pedagang kulit putih dan seterusnya dibawa ke Brazil, Kepulauan Caribbean dan Amerika.

Peninju terkenal Muhammad Ali telah memeluk Islam pada tahun 1964 dengan menggugurkan nama asalnya Cassius Clay dan pengislamannya telah diumumkan dalam satu sidang akhbar. Beliau memberitahu hadirin bahawa nama Cassius Clay adalah nama hamba abdi.

Seorang lagi pejuang kulit hitam ialah Malcolm X yang menukar namanya kepada Abdul Malik Shabaz. Beliau sewaktu dalam penerbangan untuk mengerjakan haji di Mekah mencatat: 'Pesawat ini penuh dengan penumpang pelbagai warna kulit. Kesemua mereka bersaudara dan menyembah Tuhan Yang Esa'.

Fasa yang penting dalam kehidupan perjuangan Malcolm X ialah sekembalinya beliau dari menunaikan ibadah haji. Kesan ibadah haji ini sangat besar dalam jiwa Malcolm X dan menajamkan pemahamannya terhadap konsep universaliti Islam. Lantas beliau menulis: 'Amerika perlu memahami agama Islam kerana ia satu-satunya agama yang mengenepikan masalah suku kaum. Saya tidak pernah melihat sebelum ini amalan persaudaraan oleh manusia pelbagai warna kulit.'

Presiden Amerika kini berketurunan Afro-Amerika. Beliau telah berucap di Mesir yang ucapannya dinanti-nanti bagi mengetahui dasar Amerika terhadap Islam dan umat Islam. Kenyataan jelas bahawa dua perkara penting tidak dapat diubah iaitu Amerika tetap sebagai super power dunia dan dasar Amerika terhadap Israel tidak dapat diubah. Msej ini jelas sesiapa sahaja yang menjadi Presiden Amerika terpaksa akur dengan tradisi ini.

Mengapa Amerika memusuhi Islam tidak dapat tidak mempunyai hubungkait dengan Israel Israel telah menggunakan Amerika sebagai alat untuk menghalalkan pembunuhan umat Islam. Yahudi inginkan sebuah 'Negara Israel' lebih besar iaitu bersempadan dari Sungai Nil ke Sungai Euphrates.

Apa yang boleh dibuat oleh umat Islam dunia bagi membetulkan tanggapan salah terhadap Islam termasuk di Amerika? Mungkin ini adalah peranan badan-badan Islam di Amerika seperti Islamic Centre di Washington, Chicago Islamic College,badan-badan penyelidik Islam, peranan masjid-masjid dengan kegiatan dakwah bagi memperhebatkan penerangan. Islam difahami sebagai agama perdamaian yang menganjurkan persahabatan dengan semua penganut agama, benci kepada keganasan dan menyokong hak asasi manusia yang tidak bercanggah dengan prinsip manusia bertamadun. Islam menentang sebarang bentuk penindasan dan kezaliman bahkan mengimpikan kedamaian sejagat.

Bekas Presiden Bush pernah berucap di atas rostrum yang tertulis: "We stand with Israel".




No comments:

Post a Comment