Sunday, July 31, 2011

AGENDA KUASA MELAYU


Hari Sabtu lepas, saya berpeluang hadir dalam Majlis Bicara Eksklusif bersama seorang pemimpin kanan kerajaan.

Menurut beliau, keputusan PRU ke 12 pada tahun 2008 tidak terduga sebelumnya. Ianya bukan sahaja mengejutkan pemimpin dan penyokong BN tetapi juga memeranjatkan pemimpin dan penyokong Pakatan Rakyat. Sebagaimana UMNO dan BN tidak bersedia dengan kekalahan maka PR juga telah menang dalam keadaan tidak bersedia.

Realitinya:

1. Barisan Nasional telah dinafikan majoriti 2/3 penguasaan dalam Dewan Rakyat
2. Majoriti BN merosot hampir di semua tempat
3. BN terlepas lima buah negeri
4. Calon BN yang tidak pernah kalah sebelum ini sekurang-kurangnya kalah dalam dua peti undi dalam kawasannya

Persoalan yang berlegar di kotak pemikiran saya:

1. Adakah ini bermakna telah berlaku satu anjakan paradigma dalam pemikiran rakyat?
2. Adakah ini satu protes terhadap kepimpinan Pak Lah yang kebetulan menjadi Perdana Menteri pada masa itu?
3. Adakah ianya “bom jangka” yang telah dipasang pada masa pemerintahan Tun Dr Mahathir dan meletup pada waktu Pak Lah?
4. Adakah ianya manifestasi penolakan orang Melayu terhadap kepimpinan UMNO?
5. Benarkah kepercayaan orang Cina kepada parti MCA sebagai komponen BN telah terhakis sehingga menyebabkan mereka beralih mengundi DAP?
6. Apakah sokongan orang Cina terhadap BN telah berakhir menyebabkan mereka menggunakan kuasa undi untuk menjadi pemerintah pula bagi menggantikan kerajaan orang Melayu?
7. Apakah ini tanda awal ke arah penubuhan Republik Malaysia?

Menurut Tun Dr Mahathir, antara faktor kekalahan BN ialah sabotaj di kalangan ahli BN sendiri, Perak dan Kedah juga terlepas kerana sabotaj ahli UMNO di sana, faktor Tengku Razaleigh Hamzah di Kelantan serta kelantangan Tun Dr Mahathir sendiri yang mengkritik Pak Lah sebagai Perdana Menteri dan kerajaan pimpinannya.

Kekurangan undi calon BN hampir sama jumlahnya dengan peningkatan undi parti pembangkang. Bukankah ini bermakna bahawa pengundi BN telah lari kepada parti pembangkang?

Satu lagi perkara yang menjadi sejarah ialah terdapat sebanyak 300,000 undi rosak. Mungkin ini jumlah yang paling besar dalam sejarah pilihanraya negara. Adakah kerana mereka tidak tahu cara mengundi yang betul setelah lebih 50 tahun dan telah melalui sebanyak 11 pilihanraya umum? Atau mereka terpaksa menghantar mesej dengan cara begitu sebagai peringatan kepada pucuk pimpinan negara?

Mungkin 300,000 orang ini adalah pengundi BN sebelumnya. Namun usaha mengenalpasti 300,000 orang perlu dilakukan bagi menarik mereka kembali ke pangkuan pengundi BN.

Touch point

Masalah ekonomi orang Melayu

Sasaran DEB untuk menjadikan orang Melayu memiliki 30% daripada ekuiti Negara tidak tercapai walauopun semangat DEB diteruskan dalam pengenalan dasar ekonomi seterusnya. Tidak dinafikan melalui dasar ini telah wujud jutawan serta usahawan Melayu tapi orang Melayu miskin bandar dan miskin luarbandar masih belum selesai.

Sekolah Cina

Orang Cina tidak berpuashati dengan bantuan kerajaan selama ini kepada sekolah-sekolah Cina. Mereka tetap mahukan penyaluran bantuan kepada sekolah-sekolah Cina yang jelas bercanggah dengan Dasar Pendidikan Kebangsaan. Tanpa 10-15 peratus sokongan daripada pengundi Cina tidak dapat menjamin kemenangan calon BN dalam pilihanraya.

Serangan psikologi pengundi melalui media alternatif

Kuasa media alternaif mampu membentuk corak pemikiran serta sikap manusia. Kejatuhan beberapa negara Arab melalui saluran maya seperti facebook dan twitter dimanfaatkan melalui kemahiran spinning fakta dan imej termasuk klip video.

Pengundi Tamil

Sebagai kaum minoriti dalam negara, sokongan orang India bergantung kepada kelompok politik yang dapat memberikan bantuan kebajikan kepada kaum yang membentuk 8% daripada populasi rakyat.

Harga barang naik

Sebarang kenaikan harga barang memberi kesan kepada rakyat terutama golongan berpendapatan rendah dan sederhana. Walaupun pihak kerajaan boleh memberi pelbagai alasan mengenai kenaikan harga barangan keperluan, rakyat menuntut slogan “Rakyat Didahulukan.”

Konsep Negara Berkebajikan

Pengisytiharan konsep Negara Berkebajikan menunjukkan kononnya PAS bukan golongan pelampau, extremist dan bersifat perkauman sempit. Penggunaan istilah ini menarik minat orang bukan Melayu dan penerangan kepada orang Melayu pula istilah “Baldatun toyyibatun wa rabbun ghafur” digunakan sebagai konsep yang tertera dalam al-Qur’an.

Aspirasi pengundi muda

Antara ciri pengundi muda ialah mereka terdiri dari kalngan professional serta mempunyai kemahiran ICT sebagai wahana menyampaikan pemikiran dan rasa hati mereka. Dunia cyber juga memberi kesan kepada keputusan pilihanraya lalu.

Strategi memenangi hati rakyat

YAB Perdana Menteri Malaysia telah menyebutkan samada “Berubah atau Rebah.” Juga “Change or to be changed.”

Ianya menuntut kepada proses transformasi melibatkan transformasi dalam politik (PTP), dalam bidang ekonomi (ETP) dan dalam bidang sosial (STP). Baru-baru ini PM telah mengeluarkan arahan supaya ETP (Economic Transformational Programme) dibuat dalam bahasa Melayu.

Sejauhmanakah program transformasi serta NKRA dapat mengembalikan sokongan kepada BN dalam PRU 13 perlu dibuat secara teliti dan tuntas bagi meyakinkan rakyat.

No comments:

Post a Comment