Wednesday, July 27, 2011

PERANCANGAN TIDAK STRATEGIK


Buku Jingga berhasrat untuk membubarkan FELDA Plantation dan tanah diberikan kepada anak cucu peneroka sekiranya pakatan pembangkang berjaya merampas Kerajaan Persekutuan.

Cuba bayangkan tanah seluas 341,000 hektar yang selama ini diurus oleh Felda Plantations diagihkan kepada 1.6 juta orang anak peneroka. Jika ini dilakukan, secara puratanya setiap orang akan mendapat lebihkurang 0.2 hektar dan tanah yang tidak termasktub dalam Akta Tanah Berkelompok (GSA 1960) boleh dijual atau digadai. Apa yang mereka dapat lakukan dengan tanah seluas itu maka sudah pasti mereka akan menjual tanah tersebut kepada orang bukan melayu yang senantiasa ingin mengambil kesempatan.

Seluas 100,000 hektar tanah tersebut berada di Sabah sedangkan peneroka di sana hanya 1600 orang sahaja. Nak kena marah dengan orang Sabah?

Pendapatan dan bajet tahunan diperolehi daripada tanah itu. Hasilnya dikembalikan kepada peneroka dan anak penoraka. Felda Plantations mampu membayar gaji kepada 23,000 orang pekerja FELDA serta 60,000 pekerja ladang.

Bukan Felda sekarang yang bangkrap tetapi Felda akan bangkrap sekiranya diserahkan kepada pihak pembangkang untuk mengurusnya..

No comments:

Post a Comment