Thursday, November 25, 2010

KISAH 3 PEMUDA HITAM

Pada zaman dahulu, ada 3 orang pemuda berkulit hitam. Mereka bertiga adalah sahabat setia yang sentiasa bersama walau ke mana sahaja mereka pergi.


Pada satu hari, sedang mereka berjalan di tepi pantai, mereka terjumpa dengan sebuah botol yang agak pelik rupanya. Setelah berbincang, mereka bersetuju untuk membuka botol tersebut.


Bila terbuka sahaja penutup botol itu, keluarlah asap yang kemudiannya bertukar menjadi jin.


Jin itu pun ketawa dan berkata ''Oleh kerana kamu bertiga telah membebaskan aku, aku akan penuhi permintaan kamu. Setiap kamu hanya boleh minta satu permintaan sahaja''


Jin bertanya kepada pemuda yang pertama, ''Apa yang kamu mahu?''


Pemuda yg pertama menjawab: ''Aku mahu kamu tukarkan kulitku yg hitam ini menjadi putih melepak''


Kata jin,''Itu senang sahaja.'' Pemuda pertama berubah menjadi putih dan kacak.


Pemuda pertama memandang kepada dua orang kawannya yg berkulit hitam,''Lihat aku sekarang sudah putih dan cantik tidak seperti kamu berdua.''


Jin bertanya pula kepada pemuda yang kedua,''Apa pula permintaan kamu?'' Jawab pemuda kedua,''Aku mahu kulitku menjadi lebih putih daripada dia'' sambil menunjuk kepada pemuda pertama tadi.


Jin pun menukarkan pemuda itu seperti permintaannya. Pemuda yg kedua itu berasa sangat seronok dengan perubahannya itu dan kedua-dua pemuda yang telah bertukar menjadi putih itu mentertawakan pemuda ketiga yang masih hitam kulitnya.


Jin pun bertanya kepada pemuda yang ketiga pula,''Tinggal kamu sahaja yang belum minta dariku, apa pula yg kamu mahu?''


Lalu jawab pemuda ketiga,''Wahai jin! Kamu tukarkan kedua-dua mereka kembali hitam bahkan lebih hitam daripada sebelumnya.'' Maka hitamlah kembali kulit kedua-dua pemuda tadi.


Apa pengajaran kisah ini?


Pemuda pertama adalah contoh seorang insan yg tidak bersyukur, pemuda kedua tidak boleh melihat orang lain melebihi segala-galanya daripadanya sementara pemuda ketiga busuk hati dan tergamak tidak mendapat apa-apa nikmat asalkan hatinya puas melihat orang lain ''jatuh'' dan sama-sama tidak mendapat apa-apa lantaran sifat dengki atau irihatinya.


Akhirnya permintaan semua mereka menjadi sia-sia sahaja lantaran sifat mazmumah yang masih bersarang dalam lubuk sanubari mereka.


Adakah orang Melayu termasuk ke dalam golongan pengamal sifat tercela ini?

No comments:

Post a Comment