Friday, November 19, 2010

INDOKTRINASI FAHAMAN POLITIK

Saya dimaklumkan oleh seorang veteran UMNO mengenai satu peringatan yang disebut oleh Hj Shafie Daud, seorang aktivis UMNO Terengganu pada zaman Tan Sri Wan Mokhtar Ahmad, MB Terengganu.

Beliau telah mengingatkan sekiranya orang UMNO Terengganu tidak bekerja bersungguh-sungguh maka negeri Terengganu boleh jatuh ke tangan PAS pada bila-bila masa sahaja.

Beberapa tahun kemudian, PAS telah berjaya menubuhkan kerajaan membuktikan dan mengesahkan peringatan yang telah diberikan sebelumnya.

Apa yang terlintas di fikiran saya ialah Hj Shafie Daud telah memerhatikan bagaimana usaha yang telah dilakukan oleh ahli PAS Terengganu bagi mengembangkan pengaruh mereka. Ahli-ahli PAS telah melakukan indoktrinasi fahaman politik kepada anak-anak mereka sejak dari bangku tadika lagi melalui penubuhan PASTI. Ibubapa PAS faham benar akan matlamat tadika mereka dan mungkin mereka tidak akan kecewa kalau ditakdirkan anak mereka tidak dapat mencapai kemahiran tertentu berbanding tadika yang lain kerana sememangnya mereka mahu anak mereka menjadi penyokong dan pengikut setia kepada parti mereka.

Anak-anak diasuh memakai pakaian seragam atau jubah seragam dengan kopiah hijau putih umpama lambang parti, daripada pakaian, cara bercakap,cara berjalan, cara melihat kepada pemimpin negara dan isu negara hinggakan anak-anak kecil sudah dilatih bercakap bahawa hanya PAS sahaja yang memperjuangkan Islam dan bukan mana-mana parti lain. Anak-anak ini dididik dengan kata-kata bahawa Malaysia bukan negara Islam dengan hujjah-hujjah yang diperdengarkan kepada mereka. Mereka terus mengawal bagi memastikan parti UMNO akan menemui kekalahan dalam semua pilihan raya.

Bagaimana pula proses indoktrinasi UMNO dalam kalangan masyarakat Melayu sedangkan PRU 13 hanya lebihkurang satu setengah tahun sahaja lagi? Sempatkah ditubuhkan tadika UMNO, sekolah perlembagaan, universiti pemikiran UMNO dan macam-macam lagi? Kita telah pun ada Institut Pemikiran Tun Dr Mahathir di UUM..

No comments:

Post a Comment