Monday, November 22, 2010

PENDULU DALAM MENULIS RENCANA

1. Pendulu lukisan

“Hari sudah siang, kesibukan di kompleks MDP sudah dimulai. Namun bangunan bertingkat empat itu senyap. Para petugas keamanan di lobi tetap tekun, biarpun pengnnjung sepi.

Gedungnya sendiri terlihat gagah dan mewah. Berada di sebelah utara bangunan Nusantara, bangunan ini didominasi warna krim.. Dari luar, gedung ini tampak siap dipakai. Nah inilah gedung buat para anggota perwakilan Daerah, senator yang terpilih dari seluruh pelosok Indonesia.”

2. Pendulu soalan

“Telur rebus tidak berbahaya”

“Sejauh manakah telur berbahaya pada kesihatan sesetengah orang sehingga ramai kni meragui untuk mengelak memakannya?” (Munir Ghazali: Mastika).

3. Pendulu kutipan

“Imelda Marcos: Isteri pemimpin Asia paling boros”

“Selepas pemberontakan kuasa rakyat menggulingkan kerajaan Presiden Marcos di Filipina pada tahun 1986, Istana Malacanang dibuka kepada orangramai untuk memperlihatkan pembaziran isterinya, Imelda.

Antara bahan yang dipamirkan ialah koleksi barang peribadi Imelda terdiri daripada 3000 pasang kasut, 2000 helai gaun labuh, 1000 helai seluar ketat yang masih belum dibuka bungkusannya, 200 helai seluar bengkung berjenama Mark & Spencer dan 500 helai coli termasuk sehelai coli kalis peluru…semasa berkuasa sebagai Wanita Pertama pada zaman pemerintahan Marcos selama 20 tahun, Imelda memang dikenali dengan sifat borosnya.”

4. Pendulu ringkasan

“Petani hadapi tiga cabaran penting.”

“Sejak beberapa tahun lalu, kedudukan petani agak tenggelam dalam arus kemajuan industri negara ini. Sumbangan petani dalam pertanian kepada pembangunan negara, jarang diberi perhatian serius kerana bidang itu lebih menumpukan kepada gunatenaga manusia berbanding bidang industri yang menekankan kejenteraan sains dan teknologi.”

(Abd Razak Jaafar)


5. Pendulu penglibatan peribadi

“Tak terbayangkan rumah itu kini musnah! Sebulan lalu saya masih bisa tidur nyenyak di lotengnya kini tinggal selembar dinding menuding langit.”

6. Pendulu madah, peribahasa, pantun atau perumpamaan.

“Ibarat mencari jejak di lumpur basah. Itulah tamsil perkara perburuan dua terroris Azhari an Noordin Md Top..”

7. Pendulu perwatakan

“Raut mukanya yang agak bulat, kening yang lebat, kumis yang yang tebal dan dipenuhi …. “

8. Pendulu dialog

“Di mana anakku..di mana anakku..perempuan 35 tahun itu meluncurkan kata-kata dalam bahasa Aceh berulangkali..perempuan itu tak peduli orang di sekelilingnya…”

(Dipetik dari buku Buat Duit Dengan Menulis terbitan PTS Pendidikan karangan Jeniri Amir,Ph.D)

No comments:

Post a Comment