Friday, November 19, 2010

KISAH CHEF WAN

Saya mendengar ceramah dari pensyarah salah sebuah kolej maritim yang diadakan di sebuah institusi pendidikan.

Antara pengajaran yang dapat saya simpulkan ialah bagaimana kemahiran mencatat sangat penting bagi tujuan mengurus maklumat yang kita perolehi.

Kebanyakan rakyat Malaysia mengenali Chef Wan sebagai seorang chef, pengajar masakan dengan pelbagai resipi menarik dan kini telah melangkah lebih hebat sebagai seorang selebriti dunia hiburan selain selebriti dunia masakan.

Pengalaman kerjaya Chef Wan sebagai seorang kelas kapal yakni dalam bidang maritim telah dimanfaatkan dengan sebaiknya berdasarkan minatnya dalam bidang masakan.

Beliau telah mendapatkan resipi dari setiap negara yang dilawati dan kemudian dikumpulkan ke dalam buku catatan. Buku catatan tersebut telah memuatkan sebanyak 1500 resipi makanan dari seluruh negara di dunia yang menyebabkan sukar untuk ditandingi oleh mana-mana chef yang ada dengan tidak menafikan kehebatan chef yang ada seperti Chef Ismail sebagai contoh yang memiliki keistimewaan tersendiri.

Iktibar dari kisah chef Wan ialah:

  1. Kita boleh kembangkan minat kita dalam apa juga bidang yang lain dari profession seperti contoh Chef Wan seorang kelasi yang meminati bidang masakan sehingga berjaya membina karier yang mendatangkan pulangan yang sangat menguntungkan.
  2. Fokus sangat penting dalam apa juga bidang yang kita ceburi. Kesungguhan Chef wan berusaha mempelajari resipi yang pelbagai menyebabkan beliau memperuntukan masa bagi mendapatkan maklumat yang diperlukan.
  3. Beliau berjaya mengurus maklumat hinggakan sebanyak 1500 resipi dari seluruh dunia berjaya disimpan sebagai koleksi dan kemudian dikembangkan kepada peminat dunia masakan.
  4. Disiplin diri dan tekun mengumpul maklumat telah membawa kejayaan kepada Chef Wan dan sepetutnya menjadi inspirasi kepada sesiapa sahaja yang ingin berjaya
  5. Penentuan matlamat penting dibuktikan melalui kesungguhan Chef Wan menentukan objektif untuk muncul sebagai “pakar” masakan yang mampu mencurah ilmu dalam bidang yang menjadi minat beliau.
  6. Pengurusan masa sangat penting kerana mungkin hanya beberapa resipi sahaja dari semua tempat yang dsinggahi namun bila dikumpulkan telah menjadi jumlah yang meningkat ke angka 1500 jenis resipi.
  7. Manfaatkan masa lapang sebaiknya. Beliau memanfaatkan masa senggang beliau sebagai kelasi yang mungkin hanya 10% sahaja daripada keseluruhan masa beliau yang sibuk dengan tugasan lain hingga berjaya melakar kejayaan.
  8. Kadangkala perkara yang “minor” dalam agenda hidup kita mampu memberi kejayaan yang lebih daripada perkara “major” yang kita sangkakan.
  9. Sebarang usaha yang baik dan halal insya Allah akan diberkati Allah s.w.t.

Semoga kisah Chef Wan ini mampu merangsang kreativiti dan membantu kita dalam menetapkan matlamat kejayaan dalam hidup. Tetapkan matlamat dan jadilah orang yang fokus dalam apa sahaja bidang kita.

No comments:

Post a Comment