Friday, November 19, 2010

KENANGAN ZAMAN DULU

Bersempena dengan Perhimpunan Agung UMNO, seorang pejuang UMNO veteran menceritakan kepada saya kisah peribadi beliau sewaktu tanahair berada di bawah penjajahan Jepun.

Beliau tinggal berjiran dengan sebuah keluarga Cina di Sg Burung, Pekan Nanas, Pontian. Sudah pasti tentera Jepun mencari orang-orang Cina di Tanah Melayu waktu itu lantaran persengketaan Cina-Jepun dari negara asal mereka.

Sebagai persediaan menanti kedatangan askar Jepun, keluarga Melayu tersebut telah meminjamkan beberapa buah songkok kepada keluarga Cina jirannya sebagai tipu helah.

Apabila askar Jepun datang, soalan mereka hanya satu: "Merayu Cina?" Maksudnya "Kamu orang Melayu atau Cina?" Rupanya askar Jepun boleh ditipu hinggakan mereka tidak dapat membezakan antara orang Melayu dengan orang Cina yang memakai songkok. Maka terlepaslah keluarga Cina itu daripada siksaan.

Merasa terhutang budi dengan pertolongan yang telah diberikan oleh keluarga Melayu, ketua keluarga Cina tersebut berkata (pastinya dalam pelat orang Cina):"Nanti satu masa kalau orang Cina perintah ini Malaya, awak dan keluarga awak saya jamin akan selamat."

Ada dua perkara yang saya lihat di sini. pertama orang Cina sejak dari dulu lagi memang ada niat untuk perintah negara ini dan kedua mungkinkah orang Melayu tidak akan selamat bila negara ini diperintah oleh orang bukan Melayu hinggakan jaminan keselamatan hanya diberikan kepada keluarga Melayu itu sahaja atas jasanya menyelamatkan mereka dari kekejaman tentera Jepun? Dan terbuktikah kenyataan ini apabila ramai orang Melayu yang disiksa termasuk dirogol serta hidup dalam ketakutan dalam jangkamasa hanya 14 hari Parti Komunis Malaya (PKM) menguasai tanahair.

No comments:

Post a Comment