Thursday, November 25, 2010

MASALAH 3M LAGI

Memang mengejutkan bila kita dengar lebih 54000 murid tidak dapat menguasai kemahiran 3M iaitu membaca, menulis dan mengira setelah 6 tahun berada di sekolah lebih2 lagi dalam zaman ledakan maklumat dan kecanggihan teknologi ini.

Sudah pasti terdapat beberapa faktor yang boleh kita senaraikan namun apa yg penting ialah usaha mengenalpasti punca masalah dan langkah bagi menangani perkara tersebut.

Kementerian Pendidikan melalui pelaksanaan pendekatan Linus (Literasi dan Numerasi) dalam Program Transisi dapat dikatakan satu usaha yang sangat baik bagi mengenalpasti punca masalah tersebut.

Ini merupakan reformasi dalam sistem pendidikan negara bagi mengurangkan kadar buta huruf dalam kalangan penduduk negara.

Murid-murid ini akan melalui Ujian Saringan dengan kekerapan dan tempoh tertentu bagi mendiagnos tahap penguasaan mereka.

Kepentingan program pendidikan peringkat sekolah rendah sangat penting sebagai asas kepada pembinaan modal insan hinggakan saya pernah terbaca seorang pakar menyimpulkan bahawa kita sebenarnya boleh mengagak apakah profession yang akan menjadi masa depan murid apabila umurnya mencecah 12 tahun. Teori sarjana ini sudah cukup menjadi asas walaupin mungkin tidak boleh secara mutlak diangkat sebagai indikator sebenar pencapaian murid dalam hidup mereka.

Cuba bayangkan kanak-kanak yg tidak menguasai kemahiran mengira yang mudah - campur, tolak, kali dan bahagi mampu mentafsir data pertumbuhan ekonomi dan peningkatan dalam eksport komoditi utama negara dalam kelas statistik nanti bila meningkat ke peringkat pengajian tinggi.

Antara perubahan dalam program transisi ialah ada murid yang akan mengulang peringkat Darjah 6 sekiranya iudak mencapai tahap yang disasarkan dan mereka yg tidak mampu meneruskan pelajaran dalam bidang akademik akan disalurkan lebih awal ke sekolah vokasional iaitu Tingkatan 1 berbanding selepas SRP pada tahun2 70 dan 80an dulu.

Tugas berat ini memerlukan kesediaan pengorbanan para guru dengan kerjasama erat dari kalangan ibubapa. Sama-samalah kita bantu visi dan misi pendidikan negara.

No comments:

Post a Comment