Kejayaan pendidikan di Malaysia perlu diukur bukan hanya kepada pencapaian dalam bidang akademik semata-mata, tetapi perlu ada definisi baru kepada kejayaan tersebut iaitu melalui bidang teknikal serta vokasional. Ini kerana kadar purata enrolmen pelajar aliran teknikal dan vokasional di peringkat menengah atas bagi negara Pertubuhan Kerjasama Ekonomi dan Pembangunan (OECD) adalah 44 peratus berbanding hanya 10 peratus di Malaysia.
Anggaran jumlah pekerja asing di negara kita melebihi 2 juta
orang, satu jumlah yang cukup membimbangkan. Bila kerajaan melakukan program pemutihan, jumlahnya menjangkau sehingga 4 juta orang. Oleh itu, jumlah pekerja asing telah membentuk 15% daripada penduduk negara
kita.
Pekerja asing terdiri dari kalangan tenaga mahir dan separuh mahir
yang mengisi kekurangan tenaga kerja tempatan dalam
bidang-bidang kemahiran seperti perkhidmatan, pembinaan,
pembuatan, pertanian, perkapalan dan bidang-bidang lain.
Bolehkah kita tetapkan pekerja asing yang dibenarkan bekerja di sini tidak melebihi 5% sahaja pada masa akan datang, maka perancangan yang rapi mesti dilakukan dari sekarang.
Hasrat menjadi negara maju mesti seiring dengan perancangan yang rapi |
Di Jerman, 60 - 70% pelajar di peringkat menengah memasuki sekolah aliran
vokasional dan teknikal. Pelajar dilatih dalam 340 bidang pekerjaan dan kerajaan berjaya mengurangkan kadar pengangguran dan meningkatkan
pendapatan rakyat. Begitu juga di Jepun dan Korea Selatan, 50 – 60% pelajar di sana mengikuti aliran vokasional dan teknikal. Mereka berpendapat hanya 30%-40% sahaja pelajar yang akan mengikuti bidang akademik sementara 60% pelajar lain layak mengisi bidang kemahiran.
Bidang pendidikan vokasional dan teknikal yang
sedia ada terhad kepada 19 bidang
(berbanding di Jerman ada 340 bidang), iaitu:
- Amalan Bengkel Mesin
- Kimpalan
- Automotif
- Binaan Bangunan
- Penyejukan & Penyamanan Udara
- Elektrik & Elektronik
- Katering
- Fesyen
- Pelancongan
- Seni kecantikan
- Perkhidmatan & Perkembangan Kanak-kanak
- Bekeri
- Pengurusan Teknologi Pejabat
- Pengurusan Perniagaan
- Pengaturcaraan Komputer
- Hortikultur Hiasan & Landskap
- Teknologi Ternakan
- Agro-industri Tanaman
- Agro-industri Ternakan
Kerajaan bercadang menambah 10 bidang lagi pada
tahun 2015, menjadikannya 29 bidang. Bidang baharu itu merangkumi aliran
berikut:
- Multimedia Kreatif
2. Sistem Sokongan Komputer & Rangkaian
3. Teknologi Sains Samudera:
Senibina Kapal
Marin (Penyelenggaraan Kapal)
4. Sistem Sokongan Seni &
Budaya:
Pengurusan Majlis
5. Pengangkutan:
Penyelenggaraan
Pesawat Penyelenggaraan LRT/Keretapi
6. Sains Kesihatan:
Teknologi Makmal Perubatan
Fisioterapi
Kesihatan Persekitaran
Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan
Kerajaan boleh memikirkan untuk menawarkan bidang-bidang lain selaras dengan pasaran pekerjaan semasa dan akan datang.
Peluang pekerjaan teknik dan vokasional dipertingkatkan |
CADANGAN BAGI
MEMPERKASA PENDIDIKAN VOKASIONAL DAN TEKNIKAL
1.
CADANGAN PENAMBAHAN
BIDANG VOKASIONAL DAN TEKNIKAL
Cadangan pertama ialah supaya bidang kemahiran vokasional dan teknikal
sedia ada ditambah lagi 41 bidang, menjadikannya 70 bidang pada tahun 2015, dan
perlu ditambah dari semasa ke semasa. Bidang-bidang kemahiran vokasional dan
teknikal amat penting bagi mengisi pasaran pekerjaan sedia ada.
Bidang-bidang kemahiran ini amat berkait rapat
dengan dunia keusahawanan dan dengan itu subjek ini perlu diajar serentak
dengan bidang kemahiran tersebut. Antara bidang baharu yang dicadangkan ialah:
- Teknologi Makanan Ruminan
- Pertukangan Kayu
- Fotostat dan Menjilid
- Pengendalian Mesin Cetak
- Percetakan Offset
- Pembersihan Kenderaan
- Pembersihan Bangunan
- Pembersihan Kawasan
- Asas Pengurusan Fasiliti
- Mendobi Pakaian
- Mengecat Kenderaan
- Mengecat Bangunan
- Teknologi Tayar
- Jahitan Langsir
- Video Digital
- Grafik dan Repografi
- Fotografi
- Audio Digital
- Teknologi Elektrik
- Grafik Kejuruteraan
- Teknologi Industri
- Ukur & Kaji Daya Tanah
- AutoCAD
- Membaiki Hand Phone
- Seni Khat & Kaligrafi
- Seni Lukis Komersil
- Teknologi Kimia
- Kraftangan – Tenunan, Batik, Songket dll.
- Seni Ukir – Kayu, Kaca, Logam
- Muzik
- Teknologi Filem/drama
- Penulisan (termasuk skrip drama dan filem)
- Terjemahan
- Membaiki Jam
- Membaiki Basikal
- Teknologi Kaca & Plastik
- Teknologi Seramik
- Sains Sukan
- Perbankan Islam & Takaful
- Gunting Rambut
- Membaiki Kasut
2.
CADANGAN MULAKAN
SEKOLAH VOKASIONAL DARI TINGKATAN SATU
Cadangan kedua ialah supaya pendidikan vokasional dan teknikal dimulakan
sejak tingkatan satu, bukan tingkatan 4 – 5 seperti sekarang kerana ia agak
lewat. Seperti yang dinyatakan sebelum ini, 60% daripada pelajar tidak meminati
bidang akademik, sebaliknya berpotensi dan lebih berminat dalam bidang
non-akademik. Pelajar yang berpotensi “gagal” dalam bidang akademik ini
sepatutnya awal-awal lagi disalurkan ke bidang vokasional dan teknikal.
Untuk itu, mereka perlu digilap lebih awal, iaitu
semasa di tingkatan satu lagi. Sistem persekolahan di peringkat rendah
sepatutnya sudah berjaya mengenalpasti potensi pelajar, sama ada perlu
disalurkan ke bidang akademik dan profesional, ataupun ke bidang vokasional dan
teknikal. Dengan itu, kita tidak perlu lagi memaksa pelajar yang tidak sesuai
di bidang akademik belajar perkara-perkara yang tidak diminati. Sebaliknya
mereka terus disalurkan ke bidang kemahiran yang sesuai dengan potensi dan
minat mereka.
Kaedah yang paling baik ialah dengan menukar 50%
sekolah menengah menjadi sekolah vokasional dan teknikal. Ini memang memerlukan
perancangan yang rapi, khususnya di peringkat latihan perguruan. Bagaimanapun,
ia tidaklah memakan masa yang terlalu lama. Terdapat banyak graduan dalam
bidang profesional yang berkait-rapat dengan bidang vokasional dan teknikal ini
(seperti bidang kejuruteraan dan sains) yang boleh dilatih semula menjadi
tenaga pengajar mahir dalam bidang tertentu.
Ini akan mengurangkan pengangguran graduan dan
sekaligus mengurangkan keciciran pelajar dalam bidang akademik.
Jika langkah melahirkan guru-guru vokasional dan
teknikal ini dapat dimulakan pada tahun 2013, 50% daripada sekolah menengah
dapat diubah menjadi sekolah menengah vokasional dan teknikal pada tahun 2015.
Bajet yang diperlukan tentulah bertambah. Bagi
mengubahsuai sekolah menengah biasa kepada sekolah vokasional dan teknikal,
belanjanya tentulah besar. Bagaimanapun, pelaburan besar dalam bidang
pendidikan vokasional dan teknikal ini amat diperlukan dan berbaloi bagi
mereformasikan pendidikan negara. Kita boleh mulakan daripada bidang yang mudah
dahulu dan kemudian beransur-ansur kepada bidang yang lebih berat dan
memerlukan belanja yang lebih besar.
Dengan itu, kita boleh mensasarkan 50% daripada
lepasan sekolah menegah pada tahun 2020 adalah terdiri daripada tenaga mahir
yang terlatih dan diiktiraf. Ini pasti akan dapat menyumbang kepada pembangunan
negara dengan lebih pesat. Satu hari nanti kita mungkin boleh mengeksport
tenaga mahir kita ke luar negara, dan dengan itu, pendapatan mereka akan
meningkat.
3.
CADANGAN
WUJUDKAN SUBJEK KEMAHIRAN MERENTAS KURIKULUM
Cadangan ketiga ialah supaya diwujudkan subjek-subjek yang merentas
kurikulum. Ia penting bagi memberikan keseimbangan pembelajaran supaya para
pelajar tidak ketinggalan dan buta ilmu dalam mengharungi kehidupan
bermasyarakat dan bernegara kelak. Antaranya ialah:
- Bahasa – Melayu, Inggeris, Arab, Mandarin dan Tamil
- Pengajian Agama
- Asas Akhlak dan Disiplin
- Asas Pengurusan
- Asas Keusahawanan
- Psikologi & Kesihatan
- Pengurusan Kewangan
- Kepimpinan dan Kepengikutan
- Pengurusan Stres
10.Pemikiran Kritikal (Critical Thinking)
11.Pengenalan Inovasi
12.Kemahiran Terjemahan
13.Kemahiran Komunikasi & Public Speaking
- Kemahiran Undang-undang
- Sejarah
- Politik dan Perlembagaan Negara
4. CADANGAN SUPAYA
PLKN DITUKAR KEPADA PROGRAM LATIHAN KEMAHIRAN NASIONAL
Sementara kita melaksanakan sistem pendidikan vokasional dan teknikal
mulai tahun 2015, sesuatu harus dilakukan sekarang supaya kohort pelajar tahun
2013 – 2016 tidak ketinggalan.
Kerajaan sudah berbelanja sebanyak RM4.38 billion
bagi melatih 652,052 pelajar lepasan menengah mengikuti Program Latihan Khidmat
Negara (PLKN) sejak tahun 2004. Bagaimanapun, keberkesanannya masih menjadi
tandatanya hingga ke hari ini.
Jika diukur daripada semangat patriotisme, ia
nyata tidak berkesan kerana sepanjang sebulan perayaan kemerdekaan dan Hari
Malaysia, tidak ramai yang mengibarkan bendera Malaysia. Jika program itu
bertujuan untuk memenangi hati anak muda mengundi parti pemerintah, ia juga
gagal. Ini ditambah lagi dengan sijil PLKN yang tidak laku di pasaran pekerjaan.
Oleh itu, PLKN ini perlu diubah atau diberi nafas
baharu. Ia mungkin boleh ditukar menjadi Program Latihan Kemahiran Negara.
Bagi matlamat melahirkan tenaga separuh mahir, mulai tahun 2013 PLKN baru ini
boleh dilaksanakan dengan memberikan kursus jangka pendek selama 6 bulan dalam
semua bidang yang dikenalpasti berpotensi dan bersesuaian dengan industri, di
samping penerapan semangat patriotisme dan nilai-nilai spiritual. Terdapat
sebanyak 150 jenis kursus vokasional yang boleh ditauliahkan sebagai Sijil
Kemahiran Malaysia (SKM) tahap 1.
Strategi pelaksanaan ialah dengan menggunakan
semua 201 institusi teknikal dan vokasional yang sedia ada, gunakan 86 kem PLKN
sedia ada, gunakan 50 premis IPTA, IPTS & kolej swasta sedia ada, gunakan
100 pusat latihan bertauliah sedia ada, gunakan 50 buah kem Biro Tatanegara dan
kem-kem bina semangat sedia ada. Jumlahnya sekitar 500 buah dan ia mencukupi
untuk sasaran berikut: 150,000 x 2 intake
= 300,000 peserta setahun (60% daripada keseluruhan pelajar).
Tumpuan peserta ialah kepada pelajar yang
dijangka tidak dapat memasuki mana-mana institusi pendidikan tinggi dan
kemahiran. Kita mungkin memerlukan peruntukan khas RM2 billion setahun untuk
tujuan ini, tetapi pelaburan ini amat berbaloi kerana para pelatih akan mendapat
sijil kemahiran tertentu yang laku di pasaran kerja.
5.
WUJUDKAN
SEKOLAH VOKASIONAL DAN TEKNIKAL AGAMA
Satu lagi cadangan yang patut dipertimbangkan ialah mewujudkan sekolah
vokasional dan teknikal agama. Ini kerana banyak sekolah agama baik di bawah
kerajaan negeri mahupun pusat sedang dijuruskan ke bidang integrasi tahfiz dan
sains. Ia bertujuan untuk melahirkan tenaga akademik dan professional seperti
jurutera, doktor dan professional lain yang boleh menghafaz al-Qur’an.
Bagaimanapun, usaha menyeimbangkannya dengan
dengan lulusan vokasional dan teknikal perlu dilaksanakan. Bukan semua pelajar
agama mampu mencapai keputusan cemerlang dan menjadi orang akademik dan
professional. Oleh itu, sekolah vokasional agama yang dapat melahirkan tenaga
mahir yang beriman dan bertaqwa juga amat sesuai dilaksanakan. Tenaga mahir
yang beragama amat penting dalam melahirkan pekerja yang jujur dan amanah bagi
pembangunan negara.
Pendidikan teknik dan vokasional mesti diperkasakan bagi mencapai status negara maju. Transformasi pendidikan negara sememangnya diharapkan akan dapat merealisasikan "kebolehkerjaan" dalam kalangan lepasan institusi kemahiran negara.
Pendidikan teknik dan vokasional mesti diperkasakan bagi mencapai status negara maju. Transformasi pendidikan negara sememangnya diharapkan akan dapat merealisasikan "kebolehkerjaan" dalam kalangan lepasan institusi kemahiran negara.
Saya nak tanya yang Cadangan Penambahan Bidang tu memang dah dibuat atau pun itu hanya cadangan sahaja?
ReplyDelete