Wednesday, October 19, 2011

DIGANTUNG PATIK TINGGI


Dalam dunia yang maklumat mudah diterbitkan samada dalam blog, facebook, twitter dan sebagainya, maka sesiapa sahaja boleh menyuarakan pandangan.

Kesempatan ini lebih mudah diambil oleh mereka yang mempunyai kedudukan tertentu seperti Prof Abd Aziz Bari.

Sebagai seorang pensyarah berjawatan Professor dalam bidang perlembagaan di UIA selama 21 tahun, sudah tentu apa sahaja pandangan beliau akan diteliti oleh semua pihak.

Kita sepatutnya tidak melatah dengan sebarang kenyataan yang dibuat oleh Prof Aziz Bari. Sikap melatah tidak akan menguntungkan mana-mana pihak samada penyokong tegar kerajaan mahupun mereka yang tetap mempertahankan pembangkang kerajaan Persekutuan.

Berdasarkan kepada foto di atas, beliau menyifatkan bahwa titah DYMM Sultan Selangor menegur mengenai siasatan JAIS ke atas DUMC sebagai sesuatu yang tidak lazim. Maksudnya apa yang dititahkan oleh baginda Tuanku seolah-olah mempunyai muslihat tertentu. Sifat tidak lazim ini dikaitkan kononnya ada isu yang juga besar bahkan lebih besar daripada itu menurut pandangan beliau tetapi tidak diberikan perhatian oleh Tuanku.

Implikasi pandangan Prof Aziz ini ialah kononnya Tuanku tidak membela kesemuanya tetapi pembelaan titah bersifat pilih kasih. Ini sudah pasti atas perasaan tidak puashati Prof kerana baginya titah Tuanku tidak memihak kepada kerajaan PKR pimpinan Datuk Khalid Ibrahim.

Sebagai pakar perlembagaan, beliau mesti melihat bahawa Tuanku mempunyai kuasa untuk bertitah menasihatkan rakyat baginda. Peruntukan sedia ada boleh digunakan pada bila-bila masa mengikut budibicara Tuanku.

Sekiranya surau dirobohkan tetapi tidak membawa kepada murtad dan surau digantikan di satu tempat lain yang lebih selesa untuk beribadat, bolehkah kita katakan niat merobohkan surau tersebut sebagai bercanggah dengan syariat?

Siapa Prof Aziz Bari untuk mempersoalakan tindakan Tuanku. Menurut pengalaman saya sebagai pegawai kerajaan, orang yang mempunyai kedudukan di atas lebih banyak mempunyai maklumat daripada kita yang berada di bawah. Tuanku sebagai Ketua Agama Islam Negeri Selangor mempunyai kuasa untuk mendapatkan maklumat terperinci bagi maksud melaksnakan tugas baginda.

Istilah serbuan yang digunakan oleh Prof juga membawa maksud dan niat yang boleh diragui. Sebagaimana yang telah pun dijelaskan, pihak berkuasa menunggu selama lebihkurang setengah jam di luar pintu DUMC sebelum dibenarkan masuk ke dalam bangunan tersebut.

Berdasrkan laporan, siasatan dijalankan tanpa mengganggu upacara ibadat sekiranya ada ataupun Majlis Thanksgiving Dinner anjuran pihak gereja. Ianya menjadi urusan JAIS bila dilaporkan bahawa ada orang Islam turut sama hadir dalam majlis yang diadakan ada bulan Ramadan.

Bagaimanakah cara baginda Tuanku boleh menegur mengikut syariat Islam pada pandangan Aziz Bari?

Lebih baik Aziz Bari, memikirkan bagaimana peruntukan dalam perlembagaan boleh menjamin aqidah umat Islam dapat diselamatkan di samping sistem pendidikan yang mana Aziz juga turut sama mendokongnya.

Mungkin Aziz merasakan bahawa peruntukan yang membenarkan umat Islam berdakwah kepada bukan Islam tetapi sebaliknya orang bukan Islam tidak dibenarkan mengajar orang Melayu mengenai agama Kristian sebagai sesuatu yang bertentangan dengan semangat demokrasi dan hak asasi manusia yang diperjuangkan oleh beliau.

Kalau ini berlaku bolehkah kita menerima bahwa Prof Aziz sebagai pegawai kerajaan yang bekerja untuk agama, bangsa dan negara Malaysia?

Prof Aziz hanya pengkaji perlembagaan. Beliau bukan penggubal perlembagaan. Beliau hanya rakyat bukan penentu dasar. Bercakaplah mengikut bidangkuasa masing-masing.

No comments:

Post a Comment