Ada sarjana yang mengatakan bahawa Kerajaan Syiah sudah lama bertapak di Alam Melayu |
Budaya Syiah yang boleh dikesan dalam masyarakat Alam Melayu
sehingga kini dapat dilihat dari 3 aspek seperti berikut:
- Penghormatan terhadap keluarga Rasulullah (Ahlul Bait)
- Ritual (upacara agama)
- Penulisan sastera Melayu klasik
Penghormatan terhadap
Ahlul Bait
Orang Melayu meletakkan penghormatan yang sangat tinggi terhadap
golongan Ahlul Bait.
Menurut Syiah, golongan Ahlul Bait hanya berlegar kepada Nabi
Muhammad s.a.w., Sayyidina Ali, Fatimah, Hasan dan Hussin dan keturunan Hussin
sahaja kerana Hussin telah berkahwin dengan puteri raja Farsi.
Pada mulanya, Syiah Imam 12 dan Syiah Ismailiyyah Batiniyyah hanya
mengiktiraf anak-anak Hussin yang berketurunan Farsi sahaja sebagai Ahlul Bait
dan layak menjadi imam. Kedua-dua kumpulan Syiah ini berpecah kemudiannya
kerana berselisih pendapat dalam menentukan jawatan imam selepas kematian Jaafar
al-Sadiq, imam ke 6 mereka.
Konsep Imam 12 dalam kepercayaan Syiah |
Di Singapura contohnya, golongan tersebut dianggap sebagai wali dan
ahli keramat, tangan mereka dicium sewaktu bersalaman dan mereka dikaitkan
dengan kemampuan luarbiasa seperti menyembuhkan penyakit yang ganjil.
Salah satu cara ajaran Syiah masuk ke dalam pemikiran orang Melayu
ialah melalui ajaran tarekat yang disampaikan oleh tokoh-tokoh tasawwuf yang
datang ke alam Melayu mulai abad ke 12 Masihi.
Golongan berketurunan sayyid ini telah menghubungkan ajaran tarekat
mereka kepada nasab imam-imam Syiah sebagai wali bagi ajaran mereka.
Hubungan sanad ajaran tarekat mereka bersambung kepada Musa
al-Kazim, Jaafar al-Sadiq sehingga kepada Ali bin Abi Talib.
Orang Melayu telah menjadikan pendakwah dari Hadhramaut ini sebagai
tempat rujukan mereka dalam bidang agama Islam.
Perkahwinan yang berlaku antara keturunan Arab dengan anak-anak raja
Melayu telah melahirkan keturunan beberapa raja di alam Melayu seperti Brunei,
Johor, Kelantan dan Perlis.
Ritual agama
Perayaan pertama dalam Syiah ialah memukul dan mengelar badan
sempena memperingati kematian Hussain bin Ali di Karbala. Perayaan ini tidak
pernah diajar dalam Islam dan ianya muncul kembali pada zaman Kerajaan
Fatimiyyah di Mesir yang menyambut tarikh ini sebagai Hari Berdukacita dengan
mengadakan beberapa jenis makanan dan juga para penyair membacakan syair-syair
sedih.
Kerajaan Bani Buwaiyh di bawah pemerintahan Muiz al-Daulah juga
menyambut perayaan yang sama.
Di Alam Melayu pula, acara ini disambut dengan nama Tabut Hassan dan
Hussain seperti yang dilaporkan disambut di Pariaman dan Padang.
Di Jawa dan Makassar pula, bubur Asyura atau Suro menjadi lambang
hari Perkabungan. Sultan Agung Hanjokro Kusumo Mataram telah menukarkan tahun
Saka-Jawi serta menyesuaikannya dengan Tahun Hijrah dan menamakan bulan pertama
dengan nama Suro.
Seorang pujangga Minang, Baginda Malim telah mengarang Buku Syair
Hikayat Hussain berperang dengan Raja Yazid dan syair tersebut telah
dinyanyikan pada 10 Muharam.
Persembahan Boria masih lagi menjadi hiburan dalam masyarakat
Melayu. Faisal Tehrani menulis:
Boria adalah satu bentuk persembahan untuk mengenang kekejaman yang
menimpa cucunda Rasulullah s.a.w. di Karbala. Boria dibawa masuk oleh
askar-askar yang berkhidmat dalam rejimen Syarikat Hindia Timur Inggeris yang
berfahaman Syiah. Mereka ditempatkan di negeri-negeri Selat termasuk Pulau
Pinang. Askar-askar upahan dalam kalangan India Muslim ini akan diberi cuti
sepuluh hari dalam bulan Muharam untuk meratapi kematian Sayyidina Hussain.
Antara budaya Syiah yang meresap masuk ke dalam Alam Melayu ialah pembacaan
kisah-kisah maulid Nabi yang dilakukan dalam kalangan pengikut Sufi sejak abad
ke 19 Masihi.
Maulid Barzanji yang sering menjadi bacaan dalam majlis maulid dan
cukur jambul sudah sebati dalam budaya masyarakat Melayu. Perayaan maulid Nabi
telah dimulakan pada zaman Bani Buwaiyh yang berfahaman Syiah yang berkuasa
dalam Kerajaan Bani Abbasiyyah.
Amalan ratib dan tahlil arwah yang diamalkan oleh masyarakat Melayu
juga merupakan hasil pengaruh Syiah. Dalam tahlil, bacaan al-Fatihah ditujukan
kepada Nabi dan roh simati. Amalan tersebut menjadi tradisi penganut Syiah
sejak zaman berzaman.
Masyarakat Melayu membaca ayat 33 Surah al-Ahzab yang diyakini oleh
orang Syiah sebagai bukti keturunan Ali dan Fatimah sebagai maksum.
Ada juga dalam kalangan orang Melayu yang mengamalkan ratib Samman
yang berbunyi, “al-Hasan thumma al-Hussain ibnu Ali, Fatimah Ya Aini.” Perkara
ini juga terdapat dalam doa-doa Melayu dan juga jampi mantera dalam kalangan
bomoh tradisional.
Sastera Melayu Klasik
Pengaruh Hindu-Buddha yang pernah menjadi pegangan orang Melayu
telah memberi kesan kepada sastera Melayu klasik.
Hikayat MuhammadAli Hanafiah dibacakan kepada tentera Melaka bagi menaikkan semangat menentang Portugis |
Kemasukan Islam dari Arab menerusi Farsi telah memungkinkan pengaruh
Syiah dan Farsi mencorak pemikiran masyarakat Melayu. Ini dibuktikan melalui
beberapa karya Melayu-Islam tradisional. Antara karya-karya terebut ialah
Hikayat Nabi Muhammad, Hikayat Ali Kahwin atau Hikayat Fatimah, Hikayat Nabi
Mengajar Ali, Hikayat Muhammad Ali Hanafiah, Nazam Ratap Fatimah, Hikayat Amir Hamzah dan lain-lain. Hikayat-hikayat
tersebut telah mempromosikan keagungan Ali, Fatimah, Hasan, Hussain serta
pahlawan-pahlawan Syiah. Fenomena ini turut mempengaruhi sastera dan
kepercayaan orang Melayu.
No comments:
Post a Comment