Thursday, August 11, 2011

LONDON BRIDGE IS FALLING DOWN







Saya pernah membaca sebuah buku yang menyebutkan bahawa Kota London sentiasa dekat di hati sesiapa sahaja di dunia ini. Mungkin penguasaan British sehingga 2/3 kawasan dunia sewaktu zaman penjajahan menyebabkan seluruh dunia merasa begitu.

Sejak zaman pentadbiran Margaret Thatcher "wanita besi" sudah dikatakan Britain bermain dengan polisi ekonomi yang sudah ketinggalan. Dasar Malaysia di bawah Tun Dr Mahathir "Buy British Last" menunjukkan kota "London Bridge" tidak lagi menjadi ikutan negara bekas tanah jajahan.

Zaman John Major seramai 30,000 pencari kerja merunsingkan pentadbiran kerajaan tuan tanah Commonwealth seperti kata Tun "but the wealth is not common".

Sebuah rencana pernah menceritakan mengenai keadaan tandas awam di Kota London yang menjadi tempat tidur kerana rakyat tidak mampu memiliki rumah. Seorang pelancong yang ingin membuang air terpaksa berjalan perlahan-lahan bagi mengelakkan "pengganas" yang sedang tidur terjaga dan mungkin mereka akan merompak. Demikian lah keadaan di negara yang membayar "gaji" kepada penganggur.

Kini masalah ekonomi negara "Great" mengundang rasa tidak puashati golongan remaja. Masuk hari ke lima rusuhan, seluruh dunia sedang memerhatikan negara yang pernah menakluk sebahagian benua di dunia satu ketika dulu..

No comments:

Post a Comment