Saturday, August 13, 2011

ISU JAIS DAN PEMERIKSAAN KE ATAS PREMIS IBADAT KRISTIAN



Dalam zaman yang penuh putar belit yakni spinning ini marilah kita lihat salah satu isu yang menjadi bahan bagi mengelirukan ummah berselindung di sebalik niat jahat politik golongan tertentu hingga sanggup mengenepikan kebenaran dan yang paling kita runsing ialah soal serangan ke atas aqidah umat Islam.

Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) telah mendapat maklumat mengenai aktiviti menyebarkan ajaran agama lain kepada umat Islam. Sebagai sebuah agensi kerajaan yang diamanahkan menjaga hal-ehwal agama Islam, siasatan mesti dilakukan mengikut Enakmen Ugama Bukan Islam (Kawalan Perkembangan di kalangan orang Islam) 1988.

Majlis yang dimaksudkan diberi nama Thanksgiving Dinner atau dalam Bahasa Melayunya Majlis Kesyukuran.

Ketika pemeriksaan dilakukan di premis tersebut, ada lebihkurang 100 orang di dalam dewan tersebut. Seramai 13 orang penguatkuasa JAIS dan 20 orang anggota polis terlibat dalam pemeriksaan tersebut.

Pasukan penguatkuasa JAIS dan polis menunggu di ruang legar lebih kurang 20 hingga 25 minit sebelum mereka dibenarkan masuk.

Tidak ada serbuan, tiada pintu yang dipecahkan, atau sebarang bentuk keganasan, sebaliknya hanya pemeriksaan, dan diperiksa Kad Pengenalan masing-masing, dan orang Islam diambil butiran lanjut.

Terdapat tiga orang lelaki, sembilan orang perempuan dan lapan kanak-kanak beragama Islam dalam kalangan hadirin.

Selain dari kehadiran penganut Islam, tentatif program serta soalan kuiz mengenai pengetahuan agama Islam menimbulkan kecurigaan kepada kita penganut agama Islam.

Agendadaily melihat sendiri tentatif dan kertas soalan yang dikatakan sebahagian bukti didakwa mengaitkan kegiatan penyebaran agama bukan Islam terhadap penganut agama Islam.

Tentatif tersebut menunjukkan program yang bermula dari jam 6.30 petang dan sepatutnya berakhir pada 9.55 malam. Dari ucapan pembukaan, hidangan makan malam dan persembahan musik pada jam 7.15 malam. Pada pukul 7.15 petang, jamuan makan dimulakan. Bagaimana dengan ibadat puasa pada hari tersebut?

Turut mencurigakan adalah, nyanyian 'Alhamdulillah dan Allahuakhbar' dan sesi sembahyang yang diakhiri dengan nyanyian lagu Sejahtera Malaysia.

Ada pula sesi soal jawab mengenai apa dia agama Islam, tindakan orang Kristian Methodist perlu melakukan perkara ini menimbulka tandatanya kepada kita.

Dalam kertas kuiz, soalan yang terpapar menjurus kepada fahaman agama Islam secara keseluruhannya seperti mengenai Nabi Muhammad, Al-Quran, Rukun Islam, kitab, solat dan lain-lain.

Kertas soalan kuiz tersebut terdiri daripada dua mukasurat mengandungi 12 soalan dan diberi kepada para hadirin majlis makan malam tersebut termasuk individu yang didakwa orang Melayu penganut beragama Islam.

Kertas tersebut mengandungi empat bentuk soalan iaitu isi tempat kosong, jawapan ya/tidak, padanan jawapan dan soalan anika pilihan jawapan.

Apabila JAIS masuk ke dalam dewan, kertas soalan sudah berkecai dan dimasukkan ke dalam tong sampah. Ia kemudian telah disita oleh pihak JAIS untuk dijadikan bahan bukti di mahkamah.

Persoalan saya:

1. Mengapa dan bagaimana orang Melayu beragama Islam boleh berada dalam perkumpulan tersebut dan apa tujuan mereka ke sana?
2. Mengapa dikemukakan soalan-soalan mengenai dasar dan prinsip ajaran Islam? Sekiranya inginkan penjelasan boleh dirujuk kepada mereka yang pakar dalam bidang berkenaan.
3. Tentatif program tidak menghormati kemuliaan bulan Ramadan lantaran adanya orang Islam dalam program tersebut. Kalau ianya program dalaman mengapa ditanya soalan mengenai ajaran Islam?
4. Mengapa dibuang kertas soalan kuiz ke dalam tong sampah bila pegawai penguatkuasa masuk ke dalam dewan?

Rakyat Malaysia tidak begitu bodoh sehingga boleh dipermainkan sebegitu rupa. Gerakan missionary Kristian tidak pernah “cuti” dalam melaksanakan niat mereka.

No comments:

Post a Comment