Thursday, February 3, 2011

REVOLUSI DI MESIR?

Rusuhan di Mesir adalah kebangkitan rakyat menentang kerajaan yang diketuai oleh Hosni Mubarak. Revolusi ini adalah inspirasi daripada Revolusi di Tunisia yang juga akibat tidak puashati rakyat terhadap pemerintah dan kegilaan mewah isteri pemimpin yang dikatakan memiliki lebih 50 buah kereta mewah. Apa yang berlaku di Tunisia dan Mesir dijangkakan oleh para pemerhati bahawa ianya juga akan merebak ke negara-negara Timur Tengah yang lain. Demonstrasi seperti ini tidak mustahil boleh berlaku di Asia Tengah memandangkan rakyat sudah tidak sabar dengan dominasi Amerika-Yahudi dalam kalangan negara umat Islam.

Dilaporkan bahawa Presiden Hosni Mubarak yang memerintah Mesir selama 3 dekad telah melakukan kekejaman, merampas harta rakyat, juga dikatakan sekutu Amerika Syarikat dan menyokong segala perbuatan negara haram Israel. Kita mungkin masih ingat Presiden Obama telah memlih Kaherah sebagai tempat bagi mengumumkan dasar dan sikap serta pendirian Amerika terhadap Islam dan negara-negara umat Islam sebaik sahaja memenangi kerusi Presiden Amrika Syarikat. Inikah agenda Obama dan rakan-rakannya dari kalangan umat Islam yang menjadi alat Yahudi perencana kekejaman dunia khususnya kezaliman ke atas umat Islam seantero dunia?
Rusuhan seperti ini adalah manifestasi masalah hubungan antara rakyat dengan pemerintah mereka. Namun apa yang menjadi kesan sampingan kepada “riot” seperti ini ialah kemusnahan harta benda, kecederaan, kekurangan makanan, mudahnya merebak penyakit dan yang ironis ialah ada penduduk yang tidak berdosa menjadi mangsa kepada keadaan ini. Mereka yang merusuh mungkin berniat baik untuk “menumbangkan” kerajaan zalim dan pemerintah kurang ajar tetapi sedihnya ada yang mengambl ksesempatan dengan melakukan kerja mencuri, memecah rumah, merompak bahkan ada yang merasakan inilah kesempatan untuk merogol. Kadang-kadang yang menjadi mangsa ialah rakyat negara lain yang berada dalam negara perusuh tersebut. Apakah ini adil kepada orangluar yang hadir ke negara itu dengan niat untuk menuntut ilmu, untuk berdagang dan lain-lain urusan yang selama ini memberikan keuntungan kepada kemakmuran negara mereka? Perasaan marah perusuh dan pemberontak tidak sempat untuk memikirkan akan kebajikan orang lain.
Rusuhan berlaku hampir di semua tempat di Mesir. Ramai terkprban dalam pertempuran antara orang awam dan tentera. Orang awam yang tidak berdosa menjadi korban keadaan. Dan penyelesai kepada masalah ini bagi akyat yang merusuh ialah Hosni Mubarak mesti meletak jawatan.
Dalam keadaan huru-hara ini Kerajaan Mesir (apakah masih ada kerajaan) mengambil langkah memutuskan saluran komunikasi seperti internet, telefon bmbit termasuk blackberry yang canggih itu. Ini sudah pasti menggusarkan ibubapa pelajar Malaysia di sana yang terputus hubungan.
Seramai 5000 banduan terlepas dari penjara dan mereka mungkin akan bertindak ganas lantaran telah lama melalui hukuman penjara tersebut. Tindakan ganas banduan ini semakin menggusarkan kaum yang lemah seperti pelajar yang sudah terbiasa hidup dalam keadaan aman dan damai seperti di negara Malaysia yang tercinta ini.
Mereka di rantau orang, kita serhkan kepada kerajaan dan para petugas, mereka juga risaukan keselamatan anak-anak kita di Malaysia..berdoa lah..selepas ini mungkin kita fikirkan untuk membangunkan pusat pengajian yang lebih baik supaya anak-anak kita dapat belajar berdekatan dengan ibubapa mereka..hanya sekadar membayar tol di lebuhraya..jangan pula bertambah pusara di lebuhraya..

No comments:

Post a Comment