Thursday, February 10, 2011

MESIR DAN iSRAEL

Komen PM Israel, Benjamin Netanyahu…



“Kami amat cemas memantau apa yang sedang terjadi di Mesir dan di wilayah kami,” kata Netanyahu sebelum pertemuan mingguan kabinetnya hari Ahad lepas.



“Israel dan Mesir telah berdamai selama lebih dari tiga dekad dan tujuan kami adalah untuk memastikan bahwa hubungan ini dipertahankan. Pada saat ini, kita harus menunjukkan tanggung jawab, menahan diri dan berhati-hati semaksimun yang boleh, “tambah Netanyahu.



Selama 30 tahun Hosni Mubarak memerintah Mesir maka selama itu lah hubungan baik dengan Israel dipertahankan. Kita menghantar pelajar Malaysia ke al-Azhar untuk menuntut ilmu Islam namun pemerintah Mesir menjalinkan hubungan kasih sayang dengan Israel. Kita mengutip derma untuk membantu saudara di Ghaza, pemerintah Mesir tidak membenarkan kutipan tersebut.



Israel Amat Takut kalau Mubarak Jatuh kerana:



1. Dasar luar Mesir terhadap Israel mungkin akan berubah
2. Hamas akan dapat menyeludup senjata melalui sempadan Rafah dan Gaza dengan mudah.
3. Ikhwan Muslimin di Mesir boleh menghulurkan bantuan kepada Hamas di Gaza.
4. Rakyat Mesir dan Palestin bebas berulang alik dari Mesir ke Palestin dan sebaliknya
5. Israel fobia akan sejarah hitam mereka kalah kepada tentera Mesir di Semenanjung Sinai pada tahun 1973. Peperangan selama 6 hari dalam bulan Ramadhan tersebut telah memalukan Israel kerana kubu yang mereka bina kononnya terhebat pada masa itu kecundanmg juga akhirnya..

No comments:

Post a Comment