Tuesday, June 23, 2009

KISAH TIGA LELAKI BANI ISRAEL

Ini adalah sebuah kisah benar. Pada satu hari, Allah s.w.t. telah memerintahkan malaikat untuk bertemu dengan tiga orang lelaki Bani Israel. Ketiga-tiga mereka mempunyai kecacatan masing-masing.Lelaki pertama berpenyakit sopak, lelaki kedua botak dan lelaki ketiga seorang yang buta.

Malaikat yang menyamar seperti manusia bertanya kepada lelaki yang sopak,"Sekiranya Allah ingin menawarkan sesuatu kepada kamu,apakah yang akan kamu pohon kepada Allah?"Lelaki yang sopak menjawab,"Saya ingin kulit saya sembuh dari sopak dan diberi rezeki yang banyak." Dengan kehendak Allah s.w.t., penyakitnya sembuh serta mendapat rezeki yang banyak.

Malaikat tersebut kemudiannya bertanya soalan yang sama kepada lelaki yang botak. Lelaki itu menjawab,"Saya ingin rambut saya lebat supaya kelihatan kacak serta diberikan rezeki yang banyak. Dengan izin Allah s.w.t., lelaki tersebut menjadi kacak kerana tumbuh rambut serta dikurniakan rezeki yang banyak.

Malaikat berkenaan bertanya pula kepada lelaki yang buta juga dengan soalan yang sama. Lelaki buta tersebut sudah pastilahinginkan supaya matanya celik boleh melihat serta diberikan rezeki yang banyak. Allah s.w.t. juga memperkenankan permintaannya kembali celik serta juga diberikan rezeki yang melimpah ruah.

Selang beberapa bulan, Allah memerintahkan semula malaikat untuk berjumpa dengan ketiga-tiga lelaki tersebut. Pada kali ini, malaikat menyamar sebagai peminta sedekah. Dia berjumpa dengan lelaki pertama yang dahulunya sopak dan meminta sedikit wang. Lelaki itu tidak menghulurkan sebarang bantuan sebaliknya mengherdik malaikat. Malaikat pun berkata,"Saya rasa saya kenal kamu. Dahulu kamu sopak dan miskin. Allah telah menolong kamu."Lelaki yang pernah sopak itu tidak mengaku. Allah tarik semula nikmat hingga dia kembali sopak dan miskin.

Kemudian malaikat berjumpa dengan lelaki botak yang telah menjadi kaya dan berambut lebat. Apabila malaikat meminta bantuan, dia juga enggan membantu malahan dia tidak mengaku bahawa dia dahulunya botak. Oleh sebab sombong dan lupa diri, Allah tarik semula nikmat hingga dia kembali botak dan miskin.

Malaikat telah berjumpa dengan orang buta yang telah diberikan penglihatan. Apabila malaikat meminta bantuan, lelaki tersebut memberikan kesluruhan hartanya dan berkata,"Ini semua harta pemberian Allah. Ambillah kesemuanya. Mata saya yang telah celik ini adalah lebih berharga daripada kesemua harta ini." Malaikat tidak mengambil pemberian itu dan memberitahu bahawa dia adalah malaikat yang pernah datang sebelumnya. Kedatangannya pada kali ini ialah untuk menguji siapakah di antara mereka bertiga yang bersyukur kepada Allah s.w.t.

Lelaki buta yang bersyukur itu terus dapat menikmati kekayaan dan penglihatannya. Manakala si sopak dan si botak kekal dengan keadaan asalnya lantaran keangkuhan mereka.



No comments:

Post a Comment