Friday, October 21, 2016

MASYARAKAT DAN KETELUSAN MAKLUMAT


Rakyat ternanti-nanti pembentangan bajet 2017. Pelbagai spekulasi telah kita dengar daripada bantuan yang semakin meningkat serta imbuhan atau nikmat yang bakal diperolehi oleh kakitangan awam.

Antara yang paling dinantikan oleh rakyat ialah kenaikan gaji ataupun peruntukan baru juga pelepasan cukai-cukai tertentu. Debaran juga menanti samada GST akan dinaikkan atau diturunkan atau pengenalan cukai-cukai baru pastinya bagi manfaat rakyat dan negara.

Untuk perancangan terbaik, negara memerlukan data-data yang lengkap dan menyeluruh. Tanpa data yang lengkap dan betul, sukar untuk merancang dengan baik.

Saya tidak suka menuduh tanpa bukti yang jelas. Persoalan yang perlu difikirkan ialah berapa jumlah semua syarikat yang ada dalam pendaftaran syarikat dan berapa pula syarikat yang mendaftar dengan GST? Yang membayar belum tentu..


Mungkin data syarikat dalam negara kita tidak lengkap sebelum ini, maka usaha kerajaan untuk menyenaraikan nama semua syarikat merupakan langkah yang sangat bijak bagi mengawal serta merancang ekonomi negara. Samada bersetuju atau tidak dengan GST persoalan yang perlu dibincangkan dalam sesi yang lain. Apa yang perlu diselesaikan ialah pendaftaran GST bagi semua syarikat mesti dibereskan.

Syarikat Datuk Vida patut dipuji kerana beliau berani menghadapi pendakwaan daripada agensi kerajaan samada dalam bentuk tidak mendaftar atau tidak membayar cukai yang patut diselesaikan, syarikat beliau berani berhadapan dan bukannya lari daripada masalah.

Bagaimana pula dengan syarikat-syarikat bukan Melayu yang berani menaikkan harga berganda-ganda dan dalam masa yang sama melarikan diri daripada membayar cukai dan terlepas begitu sahaja. Pasti ada lantaran itu disebut oleh pihak kerajaan.

Fenomena memalsukan maklumat bermula daripada peringkat sekolah lagi. Umum mengetahui bahawa ada pelajar yang memalsukan alamat rumah ibubapa dan penjaga, meletakkan nombor telefon palsu, tamat tempoh dan sebagainya sehingga menyukarkn usaha menjejaki pelajar yang ponteng sekolah, tidak hadir dalam dewan peperiksaan namun yang ajaibnya segala bentuk bantuan daripada pihak kerajaan sepeti BR1M, bantuan awal persekolahan tidak pernah gagal sampai ke tangan mereka. Apakah ada usaha memastikan bantuan sampai tetapi kesalahan mereka tidak dinyatakan dengan telus..

Fenomena menyorokkan maklumat bukan sahaja pada peringkat GST tetapi bermula seawal persekolahan….sekadar melontarkan persoalan..tuduhan di mahkamah… 

 





No comments:

Post a Comment