Sunday, December 11, 2011

PANDANGAN POLITIK TUN DR MAHATHIR


1. Kalaulah Amerika sudi untuk lebih mendengar luahan penduduk rantau yang bakal mereka cerobohi, mungkin mereka akan berfikir dua kali sebelum bertindak dan mendapat lebih banyak kawan berbanding jika mereka meneruskan tindakan sekaligus melakukan kesilapan yang lebih besar.

2. Undangan untuk berucap bukannya untuk menyamarkan pandangan sendiri sebaliknya harus membenarkan menyampaikan apa juga pendapat dan perkara sebenar yang ada dalam pemikiran.

3. Keburukan yang serius akan mula bertimbun di dalam kerajaan jika sekiranya selepas tamat mesyuarat kabinet tiada apa yang berlaku. Tiada apa berlaku membawa erti tiada kemajuan. Adakalanya kita perlu bertindak melakukannya sendiri.

4. Ciri fundamentalisme Islam seharusnya membolehkan kita menjadi sederhana. Setelah menerima hakikat itu, segala urusan dengan orang bukan Islam menjadi sangat mudah.

5. Mentadbir negara yang memiliki teras bersandarkan agama tidak akan dapat berjalan lancar dengan hanya bergantung kepada dalil-dalil sekular semata-mata.

6. Secara retoriknya lakukanlah kepada orang lain dengan cara yang dilakukan mereka terhadapmu jika dilakukan di khalayak umum... atau dengan cara yang membuatkannya bakal diketahui khalayak umum, jika tidak kamu akan kehilangan maruahmu.

7. Jaga dahulu hak dan keselamatan masyarakat sebelum memikirkan hak-hak bagi seorang individu.

8. Jangan sesekali memalukan polis secara terbuka. Jelaskan pandangan anda secara peribadi sambil mengharap agar sikap kebanggaan professional mereka boleh dijadikan sebagai daya pemulih.

9. Dalam sebuah negara berbilang kaum, hak-hak rakyat untuk kebebasan bersuara sepenuhnya tidak wujud jika kita inginkan sebuah masyarakat harmoni.

10. Lebih baik melakukan sedikit pencegahan yang tegas kerana ini jauh lebih baik daripada langkah pemulihan yang banyak.

11. Menghuraikan cara bagaimana sesuatu itu berlaku adalah perkara mudah, memahami mengapa sesuatu berlaku dengan cara begitu mungkin melampaui batas-batas pemahaman manusia. Iman dapat membantu kita mengatasinya. Dan keimanan satu proses yang pastinya akan menyedarkan kita.

12. Kekangan budaya terhadap penyelewengan yang serius menjadi kurang berkesan apabila budaya itu sendiri semakin berubah.

13. Perubahan polisi yang serius memerlukan banyak persediaan, masa yang baik serta sokongan rakyat yang meluas. Adakalanya hanya autoritarianisme mampu mewujudkan kepimpinan yang cukup disegani bagi memastikan banyak perkara akan terlaksana.

14. Sebuah negara sedang membangun mestilah sentiasa mengambil segala ubat-ubatannya tidak kira samada para pesakit (rakyatnya) mahu atau tidak.

15. Demokrasi tidaklah sebegitu mudah untuk dieksportkan malah daripada menjadi satu jawapan kepada masalah sesebuah negara, demokrasi sebaliknya mungkin menambahkan lagi kekusutan masalah yang dihadapi.

No comments:

Post a Comment